آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۸

چکیده

متن

کتاب «از علم سکولار تا علم دینى‏» تالیف آقاى مهدى گلشنى از انتشارات، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى در 2200 نسخه و با قیمت 7100 ریال به بازار عرضه شده است. در مقدمه کتاب آمده است که علوم طبیعى، چه در جهان اسلام و چه در تمدن جدید غرب، ابتدا با یک بینش دینى شکل گرفته سپس در دو قرن اخیر، جنبه سکولار پیدا کرده است. نگارنده معتقد است که با توجه به محدودیتهاى بینش سکولار و ثمرات نامطلوب علم سکولار در صحنه عمل، علم باید بار دیگر جنبه دینى به خود بگیرد تا زمینه براى شکوفا شدن سایر ابعاد وجودى انسان فراهم گردد.
کتاب «علم و فلسفه‏» از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، تالیف آقاى حمید پارسانیا; سعى دارد تا در سه بخش: علم و فلسفه، فلسفه و دین و علم سکولار و علم دینى، به سؤالاتى از قبیل «علم چیست و فلسفه کدام است؟ تفاوت علم و فلسفه، آیا فلسفه نوعى علم است؟ و...» پاسخ دهد. این کتاب در 191 صفحه، به تعداد 3000 نسخه و به قیمت 5000 ریال به بازار عرضه شده است.
کتاب «درسهاى سیاست‏خارجى‏» تالیف آقاى محمد جواد اردشیر لاریجانى در 1000 نسخه با قیمت 12000 ریال به بازار عرضه شده است.
کتاب «تاریخ فلسفه غرب‏» که در چهار جلد توسط دفتر همکارى حوزه و دانشگاه تهیه و تدوین شده، «مجموعه درسهاى استاد مصطفى ملکیان‏» است که در جمع دانش‏پژوهان این پژوهشکده در سالهاى 1369 تا اواخر سال 1373 ارائه شده است. در این سیر تاریخى که از تالس شروع مى‏شود و به فیلسوفان تحلیل زبانى خاتمه مى‏یابد، از دو مکتب «پراگماتیسم امریکایى‏» و «ایده‏آلیسم خام آلمانى‏» سخنى به میان نیامده است. همچنین به دو مکتب «فلسفه قرون وسطاى مسیحى‏» و «فلسفه معاصر» آنچنان که باید و شاید پرداخته نشده است. از سوى دیگر پاره‏اى از مباحث معرفت‏شناسى، فلسفه اخلاق، فلسفه علم، مباحث جدید کلامى و فلسفه دین، به مناسبت‏بحثها، مورد توجه قرار گرفته است. بیان روشن، رسا و گویاى نوشتار در کنار دقت، اتقان و کاوش عمیق مفاهیم فلسفى غرب، امتیاز دیگر این مجموعه است که زمینه را براى فهم بهتر فلسفه غرب براى آشنایان با فلسفه اسلامى فراهم مى‏آورد.
کتاب «در باب استعداد آدمى با گفتارى در فلسفه تعلیم و تربیت‏» تالیف ایزرایل شفلر، توسط گروه علوم تربیتى دفتر همکارى حوزه و دانشگاه زیر نظر دکتر خسرو باقرى ترجمه شده است. این کتاب در 236 صفحه و در 3000 نسخه به قیمت 4800 ریال منتشر شده است. ایزرایل شفلر، از فلاسفه تربیتى به نام معاصر مى‏باشد. در این کتاب با زبانى شیوا و به اختصار، مفهوم سنتى استعداد را نقد کرده و نظریه‏اى علمى درباره استعداد آدمى عرضه نموده است. او عقیده دارد که نوع سیاستگذارى تربیتى، برنامه‏ریزى درسى و آموزش و شیوه‏هاى تدریس ارتباط مستقیمى با تلقى متولیان از استعداد آدمى دارد.
کتاب «آراى دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانى آن (جلد اول)» به همت گروه علوم تربیتى دفتر همکارى حوزه و دانشگاه زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین آقاى علیرضا اعرافى و با همکارى حجج اسلام محمد فتحعلى‏خانى، علیرضا فصیحى‏زاده و على نقى فقیهى در 306 صفحه تهیه و در 3000 نسخه به قیمت 6400 ریال به طبع رسیده است. این کتاب در 6 بخش تنظیم شده که به ترتیب به ارائه نظریات جاحظ، ابن سحنون، فارابى، قابس، اخوان الصفا و ابن سینا پرداخته است. این مجموعه مى‏کوشد، گزارش نسبتا تفصیلى از دیدگاههاى تربیتى، به ویژه مبانى آراى تربیتى متفکران مسلمان، به دست دهد و زمینه را براى مقایسه آنها فراهم آورد.
کتاب «شریعت در آینه معرفت‏» تالیف آیت الله جوادى آملى با ویرایش جدید توسط مرکز نشر اسراء به بازار عرضه شد. در ویرایش جدید این کتاب، شاهد اضافه شدن مقدمه‏اى توسط آقاى پارسانیا تحت عنوان مطلع هستیم. قیمت این کتاب 15000 ریال است.
کتاب "Can Science Dispense with Religion " تدوین و ویرایش دکتر مهدى گلشنى که توسط مؤسسه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى منتشر شده است.
کتاب «درآمدى بر تعلیم و تربیت اسلامى (2) اهداف تربیت از دیدگاه اسلام‏» زیر نظر حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافى و با همکارى حجج اسلام محمد بهشتى، على نقى فقیهى، مهدى ابو جعفرى در 210 صفحه، به تعداد 3000 نسخه و با قیمت 4000 ریال به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب دومین جلد از مجموعه «درآمدى بر تعلیم و تربیت اسلامى‏» است و حاوى طرح کلى «اهداف تربیت اسلامى‏» و مباحث مربوط به آن مى‏باشد. این طرح بر اساس تحقیقات جامعى که در گروه علوم تربیتى دفتر همکارى حوزه و دانشگاه انجام شده فرآهم آمده است. در جلد اول این مجموعه تعریف تعلیم و تربیت، تاریخچه و موضوع آن مورد بررسى واقع شده است و در جلد دوم اهداف تربیتى مورد نظر قرار گرفته است. مجموعه مباحث این کتاب به دو بخش کلى تقسیم شده است; در بخش اول ابتدا از مفهوم هدف، طبقه‏بندى هدف و مبانى تعیین اهداف و نوع طبقه‏بندى آنها به صورت تحلیلى و در پایان از اهداف غائى از دیدگاه اسلام بحث‏شده است و در بخش دوم با توجه به مبانى و منابع دینى به تقسیمات فرعى‏تر پرداخته و اهداف را استخراج نموده است.
کتاب «انسان از دیدگاه اسلام‏» در 3000 نسخه و با قیمت 3600 ریال توسط دفتر همکارى حوزه و دانشگاه به بازار عرضه شد. در این کتاب، در پنج فصل سعى شده است تا تصویرى از انسان از دیدگاه اسلام ارایه گردد. در مقدمه کتاب آمده است که «اهمیت و نقش اساسى مباحث انسانشناختى در علوم انسانى و اجتماعى، اقتضا دارد که پا به پاى پیشرفت علوم انسانى و تحقیقات اجتماعى، این مباحث نیز مورد بررسى و کاوش قرار گیرد».

 

تبلیغات