آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای درگیری تحصیلی در رابطه بین سبکهای مشارکت در یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی ۹۳-۹۴میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی )غیرآزمایشی( و از نوع طرحهای همبستگی و تحلیل مسیر میباشد. بدین منظور تعداد ۳۷۲نفر) ۱۱۵دختر و ۲۵۷پسر( از دانشجویان دانشکدههای فنی- مهندسی و علوم رفتاری که به روش تصادفی طبقهای انتخابشده بودند، به پرسشنامههای سبکهای مشارکت در یادگیری گراشا و ریچمن و پرسشنامهی درگیری تحصیلی خالقی نژاد، حکیم زاده و بشارت ) (۱۳۹۱جواب دادند. از نمرات پایان ترم دوم تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳برای عملکرد تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسبی داشته و سبکهای یادگیری از طریق درگیری تحصیلی بر روی عملکرد تحصیلی به صورت غیرمستقیم تأثیر داشته و ۰/۴۹از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کرده است. یافتههای دیگر پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت. بین سبکهای یادگیری و عملکرد تحصیلی به جز سبک وابسته، رابطهی معناداری وجود داشته و اثر مستقیم سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی تأیید شد

تبلیغات