آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

قرآن کریم با «6236» آیه (بنا به قول مشهور) ضمن «114» سوره مبارکه، در طول 23 سال تدریجاً1 بر قلب سلیم پیامبر اکرم(ص) و یکجا2 و کامل، در شب مبارک قدر نازل شده‌است و با گذشت زمان هرگز کهنه، یا دستخوش تحریف و نقض نمی‌شود. کتاب خداوند سبحان از نظم شگفتی برخوردار است که هر روز جزئی از آن بر ما آشکار می‌گردد. نظم و نگارش عجیب و بسیار دقیق قرآن، دلیل و مدرک بسیار مستندی بر‌اعجاز آن می‌باشد.قرآن گروه جنّ و انس را مورد خطاب قرار می‌دهد که «ای گروه جنّ و انس اگر اجتماع کنید که مثل قرآن یا سوره یا آیه‌ای از آن را بیاورید، هرگز نمی‌توانید، اگر‌چه بعضی از شما یاری‌گر دیگری باشد واز هر چه غیر‌خداست نیز کمک بطلبید.»3 خوشا به حال انسان‌هایی که عاشقانه و خالصانه در راه نشر معارف قرآنی و آشنایی خود و دیگران با مبانی شریف آن گام برمی‌دارند و اوقات خویش را با تلاوت قرآن کریم و برگزاری مجالس و محافل قرآنی مزین و مرصّع می‌کنند که خداوند سبحان در کتاب خود فرموده‌است:
«آنان که متوسّل به کتاب آسمانی شدند، و نماز به پا داشتند،ما اجر درستکاران را ضایع نخواهیم کرد»4
پس از این مقدمه به نقل چند اعجاز عددی کشف شده توسط بعضی دانشمندان می‌پردازیم.
مطبوعات مصر نوشتند، اخیراً دوّمین جلد کتاب اعجاز عددی قرآن مجید، اثر عبدالرزاق نوفل، در قاهره‌انتشار یافت.
این کتاب،علاوه بر معجزه لغوی‌ و علمی قرآن، معجزه تازه‌ای از قرآن کریم را ثابت می‌کند. معجزه‌ای که با عصر کامپیوتر و آمار و اعداد و ارقام هماهنگی دارد؛این کتاب ثابت می‌کند که موضوعات شبیه و مغایر،در قرآن به تعداد مساوی آمده است.مثلاً کلمه «دُنْیا» به‌اندازه کلمه «آخرت»،«شَیاطین» به تعدا د«ملائکه»، زندگی و مرگ و …به طور مساوی و هم اندازه در قرآن تکرار و ذکر شده‌اند.
خداوند در قرآن می‌فرماید:
«أللّهُ الّذی أنْزلَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِیزانِ،5یعنی خداوندی که کتاب را به حق و سنجیده نازل کرد».
چون هم‌وزنی و تعادل به‌استناد این گفته قاطع، شامل همه قرآن می‌شود، لذا بین همه الفاظ آنها، بایستی تساوی و تعادل برقرار باشد.حال باید دید کدام الفاظ باید متعادل و مساوی باشند و چگونه می‌توان بین آنها مقایسه کرد. به طور مثال لفظ «قَالُوا» به معنای «گفتند» به تعداد «332» بار در قرآن آمده‌است. جای تعجب است که کلمه مزبور معادل کلمه «قُل» یعنی فرمان خدا را گفتن «332» بار در قرآن ذکر شده‌است و این مسئله، حکمت و برهان قرآن کریم را نشان می‌دهد.
عبدالرزاق در جلد دوم کتاب خود ثابت می‌کند که میان «22» کلمه یا موضوع در قرآن مجید تساوی برقرار است، مثلاً کلمه «إبلیس» «21» بار و کلمه مربوط به آن یعنی «استعاذه» هم «21» بار بکار رفته‌است.
عبارت «صَلوة» به معنای «نماز» هم با تمام مشتقّات آن «99» بار به تعداد اسامی عالی خداوند ذکر شده‌است، در حالی که فقط کلمه «صَلَوة» ،«67» بار و «زکوة» ، «32» بار که مجموعاً معادل است با عدد «99» و معادل قرآنی و عربی روزه و مشتقّات آن «114» بار ذکر شده که به تعداد سوره‌های قرآن است.6
می‌دانیم که تعداد حروف بسم‌اللّه‌الرّحمن الرّحیم، «19» حرف است.در این خصوص خوب است بدانیم تعداد سوره‌های قرآن کریم مضربی از عدد 19 می‌باشد.همچنین کلمه شریف «اللّه» به عنوان کلمه‌ای که بیشترین تکرار را در قرآن کریم دارد،2660 مرتبه در قرآن تکرار شده این تکرار است که نیز مضربی از عدد «19» است.
تعداد آیات اوّلین سوره‌ای که بر پیامبر‌(ص) نازل شده‌است نیز مشتمل بر «19» آیه می‌باشد. البته‌این اعجاز مهّم قرآن با تقدّسی که بهایی‌ها برای‌عدد «19» قایلند تفاوت دارد که در این‌جا مجال آن بحث نیست
1و2.به نزول تدریجی قرآن «تنزیل» و به نزول کلّی دفعی آن «انزال» می‌گویند، که در زمان‌های فوق الذکر نازل شده‌است.
3.سوره اسراء (17)، آیه 88.
4.سوره اعراف (7)، آیه 170.
5.سوره شوری (42)، آیه 17.
6.به نقل از: کتاب تاریخ قرآن کریم، سید محمّدباقر حجّتی.
7.جهت مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: دانستنی‌های قرآن، مصطفی اسرار.

تبلیغات