چکیده

متن

 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
    بسم الله الرحمن الرحیم
  «الحمد لله رب العالمین و صلّی الله علی جمیع الانبیاء و المرسلین سیما خاتمهم و افضلهم محمد و اهل بیته الأطیبین الأنجبین سیما بقیة الله فی العالمین بهم نتولّیٰ و من اعدائهم نتبرّء الی الله»
 در سالروز میلاد وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) و همچنین میلاد امام ششم امام صادق (صلواه الله و سلامه علیه) هستیم و در هفته وحدت قرار داریم و یک رخداد خوبی در این جمع که نشانه وحدت است پدید آمد که هم برادران عزیز تبلیغات سپاه حضور دارند هم برادران عزیز جهادگر نظام اسلامی این وحدت را ما به برکت میلاد رسول گرامی و امام ششم (سلام الله علیهما) داریم مطلبی که ضمن گرامیداشت شما عزیزان سپاه و جهادگر تقدیم محضرتان می‌شود مشترک است و یک قسم مختص یعنی سه مطلب است که باید به محضرتان تقدیم بشود قسم اول مشترک است بین همه ما خواه سپاهی خواه جهادی خواه مربوط به نهاد و ارگان دیگر قسمت دوم مخصوص به جهاد است و مسئولیت برادران جهادگر قسم سوم مخصوص برادران سپاه است و سپاهی و چون این ایام متعلق به ولایت و رسالت است سخن را از رسول گرامی و همچنین امام ششم (علیه آلاف التحیة و الثناء) باید شروع کنیم و استفاده کنیم.
  آن مطلب مشترک این است که وجود مبارک امیرالمؤمنین (صلواة الله و سلامه علیه) قرآن ناطق است بعثت پیامبر را به عنوان اینکه او امین وحی الهی است و حامل پیام سعادت بخش است به خدا و منطقه تبلیغ او هم جهانی است معرفی می‌کند در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه فرمود «ان الله سبحانه و تعالی بعث محمداً (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نذیرا للعالمین و امیناً علی وحیه» یعنی وجود مبارک پیغمبر را خداوند برای انذار و بیم دادن جهان و جهانیان مبعوث فرمود اختصاصی هم به علوم معین ندارد و او را امین وحی خود قرار داد کسی امین وحی است که در سه مرحله با وحی ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و ذره‌ای عصیان و سهو و نسیان در او روا ندارد مرحله اول تلقی وحی است یعنی او در تلقی امین است که این به بخش تبلیغ هم بی تناسب نیست وجود مبارک آن حضرت امین وحی خداست یعنی در هنگام درک تلقی دریافت امین است همه آنچه را که خدا فرمود او به خوبی درک می‌کند بدون کمترین سهو و نسیان آن قول ثقیل را که فرمود ﴿إِنّا سَنُلْقی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾ وجود مبارک حضرت در کمال امانت درک می‌کند سنگینی مطلب باعث سستی تعلم او نمی‌شود معلم خداست متعلم رسول خداست و علمی که محور تعلیم و تعلم است وحی است و این علم هم بسیار سنگین است لذا فرمود ﴿إِنّا سَنُلْقی عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً﴾ و سنگینی او هم در حدی است که اگر بر کوهها نازل بشود کوه متلاشی می‌شود او امین است در تلقی کردن بعد از اینکه تلقی‌اش با امانت انجام گرفت در نگهداری و ضبط امین است بعضی از شاگردان خوش استعدادند مطلب را خوب درک می‌کنند ولی در ضبط و نگهداری توانمند نیستند مطلب از یادشان می‌رود یا بر فرض حافظه آنها قوی باشد در اثر سهل انگاری و بهره برداری نکردن به موقع از حافظه مطلب فراگرفته از یادشان می‌رود ولی وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در ضبط و نگهداری هم امین و معصوم است فرمود ﴿سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسى﴾ ما این وحی را اقرا می‌کنیم بعد تو قرائت می‌کنی تو هم فراموش نمی‌کنی پس او بعد از فهمیدن در به خاطرسپردن نگهداری کردن هم امین است مطلب سوم آن است که در موقع ابلاغ که این هم باز با تبلیغات تناسب نیست آن است که فرمود در موقع ابلاغ در موقع رساندن امینی این چنین نیست که مطلب وحی را درست یاد بگیری درست به خاطر بسپاری ولی در هنگام ابلاغ املا انشاء و مانند آن عمداً _معاذ الله_ یا طبق سهو و نسیان چیزی را کم بکنی یا زیاد بکنی این طور نیست این بر اساس ﴿وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحى﴾ آنچه که از زبان مبارک آن حضرت خارج می‌شود عین وحی است پس در سه مرحله او امین است امین بر تنزیل و چنین امینی جهانیان را از گناه بیم می‌‌دهد به آنها می‌فهماند و می‌فرماید شما بر فرض گناه را فراموش بکنید گناه شما را فراموش نمی‌کند تاریخ بر فرض فراموش بکند گناه انسان را فراموش نمی‌کند عمل همین که از عامل صادر شد هرگز او را رها نمی‌کند هیچ ممکن نیست کار صاحب کار را رها کند ممکن است خود انسان یادش برود دیگران یادشان برود آن سرزمینی که این کار را انجام داد آن سرزمین در اثر سیل یا زلزله از بین برود آن زمان بگذرد آن افرادی که مورد عمل قرار گرفتند آن افراد رخت بربندند و همه و همه آن شرایط و اوضاع و فکر دگرگون می‌شوند ولی کار برای ابد زنده است جانی که آن کار را انجام داد برای ابد زنده است و هرگز کار صاحب کار را رها نمی‌کند این را خداوند به وسیله رسول‌اش به جهانیان ابلاغ کرد و به انسانها هشدار داد آنها را بیمناک کرد فرمود از عواقب گناه و خلاف و خیانت بترسید این نصیحت مشترک است بین همه ما چه برادران جهادگر چه برادران سپاهی اما آنچه که مربوط به برادران جهادگر است بعد از اینکه وجود مبارک امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) این اصل مشترک را یاد کردند فرمودند «ان الله بعثه نبی للعالمین و امیناً علی التنزیل» آنگاه فرمود «و انتم معشر العرب علی شر الدین و فی شر داه منیخون بین حجاره ..» فرمود پیامبر برای آن هدف والا مبعوث شد و شما عربها بدترین دین را داشتید که بت پرستی بود و در بدترین شرایط اقلیمی زندگی می‌کردید نه خانه و مسکن خوبی داشتید نه محیط سالم و هوای آزاد خوبی داشتید نه آب آشامیدنی خوبی داشتید نه غذای مناسب و گوارای خوبی داشتید نه اخلاق و آداب و سنن اجتماعی سودمندی داشتید خونهای یکدیگر را می‌ریختید رحامتها را قطع می‌کردید بت‌ها در بین شما منصوب و برافراشته بود آنها شما را احاطه می‌کرد.
  آنچه که در این بخش مربوط به برادران جهادگر و نهاد شریف جهاد سازندگی است آن است که وجود مبارک حضرت امیر فرمود شما مسکن خوب نداشتید آب آشامیدنی خوب نداشتید غذای خوب نداشتید و مانند آن اسلام گذشته از اینکه مسائل اعتقادی شما را حل کرد مسائل اقتصادی شما را هم حل کرد به شما دستور داد که چگونه خانه بسازید و محکم بسازید و کجا خانه بسازید و به شما دستور داد چگونه از آب آشامیدنی استفاده کنید راه برای شما احداث کرد آب صحیح به شما داد شما از آب آشامیدنی خوبی دارید استفاده می‌کنید شما قبلاً در بین سنگلاخها زندگی می‌کردید در منطقه‌هایی که مارهای ناشنوا و کر بودند آنجا زندگی می‌کردید چون مار اگر شنوا باشد صدایی را بشنود بالأخره پای عابر و سر و صداهای دیگر ممکن است او را وادار به عقب نشینی و فرار بکند اما وقتی ناشنوا و کر باشد اصلاً فاصله نمی‌گیرد همین که اشخاص را دید می‌گزد و نیش می‌زند فرمود شما در جاهایی زندگی می‌کردید که مارهای ناشنوا بود و اسلام آمد هوای آزاد به شما داد محیط سالم به شما داد آب آشامیدنی خوب برای شما فراهم کرد مسکن خوب به شما داد اینها از بیانات نورانی نهج‌البلاغه که مال امیرالمؤمنین (صلواة الله و سلامه علیه) است همان طوری که خود پیامبر آمد دو تا کار کرد هم اعتقاد مردم را صحیح کرد هم زندگی مردم را درست کرد انقلاب اسلامی هم واقعاً آمد به نوبه خود دو تا کار کرد هم اعتقاد مردم را ایمان مردم را تصحیح کرد آن افکار باطل را زدود و هم زندگی مردم را بسیاری از روستاها مستحضرید که قبلاً آب سالم نبود برق نبود راه نبود و الآن همه اینها درست شده و اینها در متن دین ماست یعنی برادران جهادگر باید بدانند که این کارها را برای رضای خدا انجام بدهند برای حفظ حیثیت اسلام می‌دهند و هیچ کدام کوتاهی نکنند چون هرکدام از ماها و شماها چند روزی مرکز کار هستیم بعد هم طبق علل و عوامل زیاد قدرت از دست ما گرفته می‌شود حالا یا مرگ هست یا مرض هست یا مشکلات سیاسی یا مشکلات اجتماعی می‌بینید بسیاری از افراد در کوتاهترین مدت جابه‌جا شدند پس هرکدام از ما یک چند روزی بر سر کار هستیم و همین چند روز را باید دریابیم و وظیفه ماست در انقلاب اسلامی هم تأمین آب خوب هوای خوب مسکن خوب غذای خوب این یک سخن عادی نیست سخن علی (صلواة الله و سلامه علیه) است در نهج‌البلاغه معلوم می‌شود انقلاب اسلامی تنها برای این نیست که مردم قرآن حفظ بکنند نماز را بخوانند ستاد نماز داشته باشند نماز جمعه باشد نماز جماعت داشته باشند انقلاب اسلامی برای دو چیز است هم برای اعتقاد مردم است هم برای اقتصاد مردم منتها اعتقاد اصل است اقتصاد فرع آن آب حیات اصل است این آب آشامیدنی فرع آن غذای روح اصل است این نان و غذای آبی فرع ولی این را بالأخره لازم دارد و انقلاب اسلامی حتماً باید این کارها را بکند برای اینکه در صدر اسلام این چنین بود و وجود مبارک حضرت امیر (صلواة الله و سلامه علیه) در نهج‌البلاغه فرمود اسلام آمد این دو تا کار را برای شما کرد یکی اعتقاد یکی اقتصاد پس هرگز نباید گفت ما انقلاب کردیم قبلاً حافظین قرآن کم بودند الآن این مقدار زیاد شدند قبلاً بی نمازها زیاد بودند الآن بی نمازها کم‌اند نماز خوانها زیاد شدند قبلاً مثلاً نماز جمعه نداشتیم نماز جماعت نداشتیم اینها یک گوشه کار است گوشه دیگر این است که قبلاً آب سالم نداشتیم الآن دارید به لطف الهی از این کارها خیلی شده خدا را شکر همان طوری که در بخش اعتقاد و دین به لطف الهی انقلاب اسلامی موفق بود در بحث تأمین نیازهای دنیایی هم به لطف الهی خیلی موفق بود ولی همان طوری که ما نماز را می‌خوانیم لله این کارها را هم باید انجام بدهیم لله.
  در بخش سوم که مربوط به عزیزان سپاه مخصوصاً بخش تبلیغات سپاه است آنجا روشن خواهد شد که خیلی از کارها را ما می‌توانیم مثل نماز و به قصد غربت انجام بدهیم نه برادر جهادگر خیلی غصه بخورد که من در نمازهای مستحبی خیلی نمی‌رسم نه برادران عزیز سپاهی اگر آن کارهایی که مخصوص جهاد است یا مخصوص سپاه است آنها را ما درست بفهمیم و برای رضای خدا انجام بدهیم آنها در حد نافله‌هاست و نمازهای نافله و روزه‌های مستحبی است شما که برای ایران کار نمی‌کنید شما برای ایران اسلامی کار می‌کنید این پسوند اسلامی بودن به همه این اعمال قصد قربت می‌بخشد آن وقت مثل نافله خواهد بود شما برای ایران اسلامی دارید کار می‌کنید بنابراین این بخش دوم عرضم که مربوط به برادران جهادگر است آن است که این در متن وظیفه و در متن دین ماست همان طوری که ستاد احیای نماز هست یا ستاد نماز جماعت هست یا ستاد نماز جمعه هست یا ستاد مراسم حفظ و قرائت قرآن هست و امثال ذلک شما عزیزان جهادگر هم در یک حد هستید بگویید من برای رضای خدا برای تأمین نیازهای مسلمانهای فداکار اسلامی و دستور ولی فقیه این کارها را دارم انجام می‌دهم قربة الی الله آنگاه هر قدمی که برمی‌دارید ثواب دارد یک وقت انسان کار می‌کند برای اینکه حقوق را در پایان ماه بگیرد این خود را ارزان فروخته خب خیلی‌ها این کار را می‌کنند یک وقت است می‌گوید من نه در نظام اسلامی جزء کارگزاران نظام اسلامی هستم و از بیت المال حقوق می‌گیرم این هم ارزش ندارد چون خیلی‌ها دارند این کار را می‌کنند ما کلیمی‌های فراوانی داریم که الآن در پناه نظام اسلامی و وجود کارگزاران دولت اسلامی از بیت المال حقوق می‌گیرند مسیحی‌های زیادی هم داریم که آنها هم در خدمت دولت اسلامی‌اند کارگزارند حقوق بگیرند بی تفاوتهایی هم داریم که بالأخره آن رأفت اسلامی با آنها خوش رفتاری کرده و می‌کند اینها هم دارند کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند حقوق گرفتن از بیت المال کارگزار بیت المال بودن اینها مشکل ما را حل نمی‌کند مشکل ما را آن حل می‌کند که بگوییم خدایا این کار را من برای رضای تو برای تقویت اسلامی برای اسلام و مردم فداکار و بزرگوار ایران اسلامی که ملتی به این عظمت و عزیزی نیست خدایا دارم برای این انجام می‌دهم آنگاه آن حقوقی که به شما می‌دهند آن ارزش یک قدم شما را ندارد حالا ان‌شاءالله در بخش سوم آن احادیثی که مربوط به برادران سپاه است وقتی خواندیم آن روایات را معلوم می‌شود اگر کسی برای رضای خدا کار بکند پاداش‌اش فوق اینهاست وقتی ما می‌توانیم یک کار عظیمی انجام بدهیم چرا خود را ارزان بفروشیم؟ البته حقوق موظف است دولت به ما بدهد که به خیلی‌ها می‌دهد ما که نباید در حد یک کلیمی یا مسیحی یا آدم بی تفاوت کار بکنیم و حقوق بگیریم ما در حد یک شیعه علی بن ابی‌طالب (صلواة الله و سلامه علیه) کار بکنیم که ابدمان را تأمین بکنیم خب پسن در همان خطبه نورانی نهج‌البلاغه وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) این نذیراً للعالمین است امیناً علی التنزیل است بهترین دین را آورده از آن طرف هم فرمود به اینکه آب خوب غذای خوب فضای خوب محیط بهداشتی خوب به شما داده این هم جزء کار است.
  و اما بخش سوم عرضم که مربوط به برادران عزیز خدمتگذاران سپاه است خواه کسانی که در بخش تبلیغات حضور دارند که در این محفل تشریف دارند خواه سایر برادران سپاهی که حضور ندارند و در بخشهای رزمی تلاش و کوشش می‌کنند آن این است که یک وقت انسان برای آب و خاک می‌جنگد خب الآن در بسیاری از کشورهای دنیا جنگ هست آن هم برای آب و خاک می‌جنگند آن وقت فرق جهادگر یا فرق سپاهی نظام اسلامی با سپاهی آنها چیست؟ برای آب جنگیدن برای خاک جنگیدن برای سرزمین جنگیدن برای استقلال و وطن جنگیدن اینها را همه مسلمانها دارند کافرها دارند یهودی‌ها دارند مسیحی‌ها دارند یک کار خوبی است کار بدی نیست اما بهتر از این مطلب دیگر است و آن این است که انسان این کشور را به عنوان مهد قرآن و نهج‌البلاغه و قرآن و عترت می‌داند اینجا را مهد شریعت می‌داند اینجا را مهد دیانت می‌داند آن وقت از سرزمین وحی دارد حمایت می‌کند آن وقت این خلی فرق می‌کند با این کسی که برای آن و خاک بجنگد آب و خاک جنگیدن البته کار خوبی است کار بدی نیست آدم می‌خواهد در دنیا آزاد باشد اما بالاتر از این فضیلتهای فراوان دیگری هم هست که انسان طرزی برادران سپاهی را باید شما عزیزان تبلیغ بکنید که آنها باید بدانند وقتی از جایی به میدان جنگ اعزام می‌شوند دارند به لقای خدا حرکت می‌کنند یک حرف نورانی وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم ) دارد همان حرف نورانی را علی بن ابی‌طالب فرمود همان حرف نورانی را حسین بن علی فرمود (صلواة الله علیهم اجمعین) آن حرف نورانی که وجود مبارک پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود این است که در یکی از جنگها به لشگریان‌اش فرمود «یا خیل الله ابشری بالجنة» شما عزیزان که مسئول تبلیغ سپاهید آن برادران عزیز سپاهی که توفیق در بخشها تبلیغی ندارند باید به آنها بفرمایید که شما وقتی که دارید می‌روید خیل اللهید چه اینکه پیامبر به سپاهیان‌اش فرمود «یا خیل الله ابشری بالجنة‌»ای سوارهای خدا بهشت بشارت باد مشابه آن بیان را وجود مبارک حضرت امیر در یکی از بیانات خود در نهج‌البلاغه هست فرمود «الا و انی معسکر فی یومی هذا من اراد الرواح الی الله فلیخرج معنا» فرمود من بعد از اینکه مقدمات خطبه و خطابه را ایراد کرد خطبه را خطابه را ایراد فرمودند فرمود من عازم جنگ صفین هستم هر کسی مشتاق کوچ کردن به طرف خداست امروز بیاید «الا و انی معسکر فی یومی هذا من اراد الرواح الی الله فلیخرج معنا» اگر کسی قصدش این است که بیاید جنگ که اسم او را در پلاکاردها بنویسند یک هدف کوچکی است نام او را ببرند این یک هدف کوچکی است یا پیروز بشود غنیمتی نصیب او بشود این یک هدف کوچکی است اگر کسی می‌خواهد به لقای حق بار یابد امروز حرکت کند معنای حرکت و کوچ برای لقای خدا شهادت محض نیست چون خیلی‌ها هستند که شهید می‌شوند خیلی‌ها هستند که شهید نمی‌شوند ولی فاتح می‌شوند خیلی‌ها هستند که آزاده‌اند خیلی معلوم نیست که ثواب شهید از ثواب آزاده بیشتر باشد یا خیلی معلوم نیست ثواب شهید از ثواب فاتح بیشتر باشد به این شرط که این آزاده یا فاتح هیچ کاری نکند که _معاذ الله_ آن زحمت‌اش از بین برود گاهی می‌‌بینید فتح اثرش بیش از شهادت است در جریان حضرت امیر (صلواة الله و سلامه علیه) در جریان جنگ خندق آن تعبیری که پیامبر درباره فتح علی فرمود آن تعبیر درباره شهادتها نیامده فرمود «ضربة علی یوم الخندق تعدل عبادة الثقلین» یک وقت است که یک پیروزی نظام را حفظ می‌کند آنگاه در محدوده این نظام یک عده می‌آیند دفاع می‌کنند شهید می‌شوند یک عده آزاد می‌شوند خود حضرت امیر شهید هم شد و در جنگ خندق فاتح هم شد ثواب آن فتح بیش از ثواب شهادت حضرت امیر بود برای اینکه ثواب شهادت مخصوص به شخص اوست و گوشه‌ای از اسلام را حفظ کرده است اما آن شمشیر جنگ خندق اصل اسلام را حفظ کرد و اگر آن روز نبود خود پیغمبر و خود حضرت امیر خود اهل بیت و خود مسلمین یکجا کشته می‌شدند و بساط اسلام یکجا برچیده می‌شد آن پیروزی جنگ خندق بود که اسلام را حفظ کرد در فضای اسلام شهادت شد پس گاهی ممکن است یک کسی که فاتح باشد ثواب‌اش به مراتب بیش از شهید باشد شهید پیروز شد ولی پیروز نکرد بر دشمن پیروز شد و منطقه خاص خود را هم حفظ کرد اما بالأخره دشمن را از پا درنیاورد تسلیم نشد و باعث شد که عده‌ای هم راهیان راه او باشند اما آن کسی که حرف آخر را در جنگ زد و حفظ کرد نظام را و اسلام را او خب به مراتب بالاتر از شهید است البته چنین کسی غیر از حضرت امیر (سلام الله علیه) و امثال او نیستند ولی منظور آن است که وجود مبارک حضرت امیر فرمود «من اراد الرواح الی الله فلیخرج معنا» حالا انسان شهید بشود به لقاءالله رسیده است مفقود الجسد باشد به لقاءالله رسیده است جانباز باشد به لقاءالله رسیده است آزاده بشود به لقاءالله رسیده است فاتح بشود به لقاءالله رسیده است تا انسان هدف‌اش چه باشد بعد هم خودش را حفظ کند دیگر طلبکار نباشد خود را بدهکار حساب کند برای اینکه توفیق توفیق الهی بود خیلی‌ها مایل بودند که پیروز بشوند ولی این پیروزی به دست او حاصل شد خب اگر کسی خود را تا ابد بدهکار دانست و طلبکار ندانست و نگفت ما جنگ کردیم سهم ما چیست؟ چنین کسی برای ابد به لقای حق کوچ کرده است اینها را شما عزیزان مسئول تبلیغ سپاه به آن براردان که می‌آیند به خدمت شما بفرمایید خب.
  پس وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آن بیان را فرمود «یا خیل الله ابشری» وجود مبارک حضرت امیر هم این بیان را فرمود که «من اراد الرواح الی الله فلیخرج» وجود مبارک سید الشهدا (صلواة الله و سلامه علیه) هم آن بیان تاریخی را فرمود «الا من کان باذلاً فینا مهجته و موحداً علی لقاء الله نفسه فلیخرج معنا» ببینید همه یک بیان را دارند وجود مبارک رسول گرامی که این ایام متعلق به ولادت آن بزرگوار است (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما فرمود به شما عزیزان تبلیغات سپاه به آن عزیزانی که به خدمت شما می‌آیند و فعلاً در اینجا حضور ندارند باید بفرمایید آن که در تمام مدت سال شبی به عظمت شب قدر نداریم ﴿لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ اما رسول گرامی فرمود اگر یک سپاهی یا یک ارتشی یک نیروی رزمی مسلح شب را نخوابد مرزداری کند از دین از ناموس مسلمانها حفظ کند فضیلت او از فضیلت شب قدر بالاتر است این حرف را ما الآن واقع نمی‌فهمیم چیست اگر خدای ناکرده به درد بوسنی و هرزگوین مبتلا می‌شدیم و می‌دیدیم به ناموس ما چه بر سر ناموس ما چه می‌آمد آنگاه می‌فهمیدیم آن عزیزان ما که در کردستان و غیر کردستان در سنگرها ایستادند تا یخ زدند آنها ثواب‌اش چه بود این کار کار کوچکی نیست یک سپاهی یا یک بسیجی این قدر در سرما بایستد و جلوی دشمن را بگیرد تا از سرما یخ بزند این فضل از شب قدر بالاتر است یک کسی شب قدر تا صبح قرآن به سر بگیرد مشکل خودش را حل کرده بهشت می‌رود درجات فراوانی دارد اما مشکل کشور را حل نکرده ممکن است با دعای او بسیاری از مشکلات حل بشود اما الآن شما ببینید اگر خدای ناکرده نبودند این جوانها بر سر زنهای ما می‌آمد آنچه را که بر سر زنهای بوسنی و هرزگوین آمد این را شما که مسئولان عزیز تبلیغات هستید به آنها بفهمانید توجیه کنید که اینها درباره کار عظیم اقدام می‌کنند کار کوچکی نیست نه به عنوان اینکه کسی نیروی نظامی است حالا و در دولت اسلامی کار می‌کند به سربازی می‌رود  این یک کار کوچکی نیست شما در بعضی از بخشهای محلهای مسیحی نشین می‌بینید کوچه‌های زیادی هست به نام شهدای آنها در این کشور مسیحی‌هایمان هم شهید دادند سنی‌ها هم شهید دادند اما شیعه که شهید می‌دهد باید در همان حد باشد؟ یک حد بالاتر و والاتر شما این چیزها را در بخش تبلیغات به لطف الهی سپاه ارتش اینها را راه داد اما تا این حد نباشد کشور ولی عصر محفوظ نمی‌ماند این در آن حد باید باشد و در ذیل آیه مبارکه پایان سورهٴ مبارکهٴ آل عمران که ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾ هم آنجا مرابطه تفسیر شده است که با ولی عصرتان امام زمانتان رابطه داشته باشید و هم اینکه مراقب باشید مرزداری کنید سنگرداری کنید جلوی دشمنها را بگیرید این هم تفسیر شده است آنگاه به ما گفتند که سخاوت چیز بسیار خوبی است ولی هیچ سخاوتی به اندازه سخاوت جان نیست و همین عزیزان جهادی و سپاهی و دیگر برادرانی که در بسیج و ارتش تلاش و کوشش کرده و می‌کنند  اینها جانشان را دارند ایثار می‌کنند می‌بخشند وقتی انسان ارزش جهاد اینها را و ارزش فداکاری اینها را می‌داند که اگر خودش مبتلا نشد لااقل از نزدیک جزیان مبتلا شده‌ها را ببیند که بر سر این مسلمانهای مظلوم بوسنی چه می‌آید بخشنده‌ترین مردم کسی است که جان خود را در راه خدا نثار کند و ببخشد آن روزها سخن از ولایت مطلقه فقیه بود همان روزها گزارش می‌رسید که بیگانه‌ها از غرب ایران در کردستان حمله کردند و عزیزانی که تیمم می‌کردند و مختصر آبی که داشتند آن آب را برای وضو مصرف نمی‌کردند فقط برای خوردن که زنده بمانند آن آب را مصرف می‌کردند و با اسب و امثال اسب تدارکات را بالای کوه می‌بردند و در آن سرمای کوههای سنگین کردستان آن قدر در این سنگرها نگهبانی دادند که بالأخره یخ زدند این طور بود آن را هیچ چیز حفظ نمی‌کند مگر این اعتقاد وگرنه تسلیم می‌شدند دیگر زود خودشان را تسلیم می‌کردند یا حاضر نبودند در کوه در سنگر کوه پر برف مسئولیت قبول بکنند الآن ما کنار سفره این بزرگواران نشستیم به ما فرمودند مرزداری و نخوابیدن از ثوابش از احیای شب قدر بالاتر است برای اینکه یک چنین برکاتی را دارد ممکن است کسی که این کتابهای حدیثی را مطالعه می‌کند برای او سخت باشد که باور کند چطور ارزش نخوابیدن یک نیروی مسلح و سنگرداری بالاتر از نخوابیدن شب قدر و احیای شب قدر است ولی این خطرهای بوسنی و امثال بوسنی را که می‌بیند می‌گوید آن وقت ارزش این فداکاری بالاتر است و وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) به ما این دستور را داده‌اند که بدانیم مرابطه کردن و آماده بودن و وسایل و تدارکات را در مرز نگه داشتن تا جلوی تهاجم بیگانه گرفته بشود در حد شب قدر یا از شب قدر بالاتر است و سخی‌ترین مردم کسی است که جان خود را برای رضای خدا اهدا کند.
  خلاصه عرضم در جمع شما برادران عزیز جهادگر و تبلیغات نیروهای مختف سپاه سه قسمت است آن بخش اول برای همه ماست بخش دوم مخصوص جهادگران عزیز است و بخش سوم مخصوص تبلیغات سپاه و عزیزان سپاهی.
  پروردگارار تو را به اسمای حسنایت قسم دلهای ما را به معارف قرآن کریم و سخنان انبیا و اولیای اطهار روشن بفرما!
  امر فرج ولی‌ات امام زمان (ارواحنا فداه) را اصلاح و تعجیل بفرما!
  تو را به مجد و عظمتت قسم نظام اسلامی مقام معظم رهبری مراجع تقلید مراکز فرهنگی حوزه‌ها دانشگاهها همه را در سایه ولی‌ات امام زمان (ارواحنا فداه) حفظ و حمایت بفرما!
  ارواح مؤمنین ذوی الحقوقان معلمین خدمتگذاران مراکز مذهب مؤلفان علوم الهی امام راحل شهدا شهدای سپاه و جهاد و سایر عزیزانمان را مهمان انبیا (علیهم السلام) بفرما!
  خطر دشمنان دین مخصوصاً استکبار جهانی صهیونیست و منافقین و صربهای خون آشام را به خود آنها برگردان!
  این کشور ولی عصر را از هر گزندی محافظت بفرما!
  تا ظهور آن حضرت همه را آماده یاری دین و یاری خدا و نصرت قرار بده!
  «غفر الله لنا و لکم و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
  
پاورقی: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن سخنرانی حضرت آیت الله جوادی آملی در سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام صادق علیهم السلام

تبلیغات