چکیده

چکیده هدف از این پ ژوهش بررسی رابطه بین راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بود. بدین منظور از بین جامعه 55583 نفری دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران، 386 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای (برحسب گروه تحصیلی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد شده راهبردهای مطالعه و یادگیری تألیف وین اشتاین بود. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه حیطه های راهبردهای مطالعه و یادگیری با موفقیت تحصیلی (معدل دانشجو) مورد بررسی قرار گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که از بین ده حیطه راهبردهای مطالعه و یادگیری، هشت حیطه شامل نگرش، انگیزش، مدیریت زمان، اضطراب، نحوه پردازش اطلاعات، انتخاب ایده اصلی، میزان خودآزمایی، و میزان استفاده از راهبردهای آزمون با موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنیدار داشتند. دو مولفه ""تمرکز"" و ""میزان استفاده از راهنمای مطالعه"" با موفقیت تحصیلی رابطه معنیدار نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که از بین ده حیطه مذکور، سه حیطه ""نگرش""، ""پردازش اطلاعات"" و ""اضطراب"" پیش بینی کننده های معنی داری برای موفقیت تحصیلی به شمار می روند.

تبلیغات