آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

((مسلمانها باید خودشان را پیدا کنند, یعنى بفهمند که خودشان یک فرهنگى دارند, خودشان یک کشورى دارند, خودشان یک شخصیتى دارند)). امام خمینى (ره)
از نظر اسلام انسانها آزاد آفریده شده اند و داراى شخصیت و هویت مستقل مى باشند, لذا حق ندارند خود را تحت سلطه دیگران قرار بدهند. اما اینکه چرا بعضى از ملتها همیشه زیر سلطه دیگران زندگى مى کنند و افراد زورگو و دولتهاى استعمارگر آنها را اسیر خود کرده اند, دلائل گوناگون دارد: گاهى جهل و نادانى انسانها باعث شده که در زیردست دیگران زندگى کنند و گاهى غفلت و سهل انگارى بشر باعث شده که از زندگى مستقل و راحت بى بهره بماند. ولى شاید مهمترین عامل ((نداشتن ایمان و یک جهان بینى درست که بر پایه اسلامى بنا شده باشد)). و بالطبع محروم ماندن از آثار و برکات چنین عقیده و پشتوانه اى خود عامل اساسى در انحراف از مسیر اصلى و گردن نهادن بر دستورها و امر و نهى هایى است که به خورد مردم مى دهند. در این میان وظیفه افراد آگاه و دلسوز است که با دلائل متقن و روشن, اینگونه افراد بشر را بیدار کنند و با نشان دادن راههاى صحیح زندگى, استقلال فکرى و جسمى را به آنها هدیه کنند, چراغى هر چند کوچک و کم نور به دست آنها بدهند, درست همان کارى که ائمه طاهرین ((علیهم السلام)) انجام دادند. تا در تاریکیهاى جهل و ظلم راهنماى راهشان باشد.
رسول مکرم اسلام (صلى الله علیه و آله) فرمود: ((ان الحسین مصباح الهدى و سفینه النجاه)) چرا که امام حسین (علیه السلام) چه براى زمان خود و چه براى آیندگان چراغ راه هدایت مى باشد. ایشان با ظلم ستیزى خود چهره منفور ظلم و ظالم را براى مردم جهان برملا کردند. مقاله حاضر به مناسبت سالگرد امام خمینى(ره) به پیروان و علاقمند آن امام عزیز در سه بخش تقدیم مى شود:
1ـ هشدارهاى حضرت امام در باره خود باختگى و خودباورى.
2ـ عوامل خودباختگى و خودباورى از دیدگاه امام راحل
3ـ راهنمایى هاى روشنگرانه امام راحل براى رسیدن به خودباورى.

هشدارهاى حضرت امام (ره) در باره خودباختگى و خودباورى
امام امت مى فرمایند:
((چرا هر روز این مظاهر الهیت و قدرت خدایى را مى بینید و بیدار نمى شوید؟ از این غربزدگى بیرون بیایید... به خود بیایید. یک قدرى به اسلام فکر کنید. نشکنید این سد بزرگى را که قدرتهاى بزرگ را شکست نمى توانید هم بشکنید)).(1)
این مرد بزرگ همیشه سعى بر آن داشته که ملتها را خصوصا مردم مسلمان ایران را متوجه نعمتهاى بالقوه و بالفعلى که خداوند در وجود آنها قرار داده, نماید.
از این رو, در هر مناسبتى چه در دوران خفقان و چه بعد از انقلاب اسلامى محور سخنان ایشان بیدارى و هوشیارى و استقلال مردم بود و اعتقادشان به این بود که گر چه دشمن با انواع دسیسه ها و تبلیغات دورغین سعى کرده ما را عقب نگهداشته و کارى کند که خودمان هم باور کنیم واقعا کارى از دست ما بر نمىآید, ولى ما مى توانیم به یارى خداوند توى دهن اینها بزنیم. مى فرمودند:
((شما مى توانید کشور را اداره کنید. مى توانید مدیریت داشته باشید.)) مى فرمودند: و یکى از مصیبتهاى بزرگى که براى این ملت بار آورده اند, اینکه ملت را نسبت به خودشان هم بدبین کردند.((... تبلیغاتى که اینها کردند ما به خودمان هم حتى سوء ظن پیدا کردیم. یعنى خودمان هم باختیم خودمان را))(2) ((آنها یک همچو فرهنگى را براى ما درست کردند که ما از خودمان بى خود بشویم و آنها تمام چیزى که ما داریم و حیثیتى که ما داریم ببرند.))(3)
انسان وقتى آزاد است که جسم و روح و تفکرش هم آزاد باشد تا بتواند به کمک این نیروى بزرگ سه گانه ادامه حیات بدهد, در این رابطه ((هیتلر)) هم سخن بجایى مى گوید: او مى گوید: گر چه ما ظاهرا زنده بودیم, اما در حقیقت چون اجسام بى روحى بودیم که تمام ارزشهاى زندگى را از ما گرفته بودند. این قانون طبیعى است: ملتى که خود را تسلیم دیگرى کرد تا او دخالت کند, این ملت لیاقت شکست و بدبختى را خواهد داشت.(4) در یک بیان دیگر امام راحل آداب و فرهنگى را که غرب براى مسلمانها به ارمغان آورد. ((ام الامراض)) مى نامند و سفارش مى کنند که ملت مسلمان اکیدا از آن بپرهیزند. مى فرمایند:((در سالهاى بسى طولانى, جوانان ما را با افکار مسموم پرورش داده و عمال داخلى استعمار بر آن دامن زده اند و از یک فرهنگ فاسد استعمارى جز کارمند و کارفرماى استعمار زده حاصل نمى شود. باید کوشش کنید مفاسد فرهنگى حاضر را بررسى کرده و به اطلاع ملتها برسانید و با خواست خداوند متعال آن را عقب زده و به جاى آن فرهنگ اسلامى ـ انسانى را جایگزین کنید تا نسلهاى آینده با روش آن که انسان ساز عدل پیروزى است, تربیت شوند.))(5)
امام عزیز چون پدرى دلسوز و با تدبیر سعى در ایجاد وحدت بین اقشار مختلف ملت مسلمان داشتند و هر گاه قدمى یا قلمى در رابطه با ایجاد سستى و تفرقه مى دیدند, پدرانه نصیحت مى کردند. مى فرمودند: ((من از آنها گله دارم براى اینکه مى بینم که در نوشته هایشان بعضى نوشته هایشان, اینها راجع به فقها... یک قدرى حرفهایى زده اند که مناسب نبوده است بزنند.
اینها غرضى ندارند, من مى دانم که غالب اینها مى خواهند خدمت کنند, نه این است که مغرض باشند و از روى سوء نیت حرفى بزنند, اینها اطلاعاتشان کم است.))(6)
امام همیشه از افراد تحصیل کرده انتظار ویژه اى داشتند, چرا که آنها با علم و آگاهى دادن به مردم نقش موثرى دارند. در یک بیان زیبا خطاب به دانشگاهیان مى فرمایند: ((یک فرد دانشگاهى که انحراف پیدا کند, غیر از یک فرد بازارى و کارگر است. انحراف اساتید دانشگاه انحراف خودشان تنها نیست. انحراف یک گروه است ; چه گروهى؟ آن گروهى که مى خواهند مملکت را اداره کنند که گاهى به انحراف یک کشور منجر مى شود.))(7) در بیانات امام مکرر شنیده و دیده بودیم که به وحدت جامعه اسلامى اهمیت خاص قائل بودند, بخصوص دو قشر عظیم و تحصیل کرده حوزه و دانشگاه که مسئولیتهاى کلیدى کشور هم به دست این دو قشر است سفارش مى کنند. ((آنها دنبال این بودند که این دو قدرتى قدرت متفکر ملت هست و ممکن است که ملت ها را اینها بیدار بکنند, اینها را از هم جدا بکنند, نه فقط جدا, طورى بکنند که مقابل هم بایستند, صف آرایى بکنند.))(8)
نیز مى فرمودند: ((نیروى هر دو قدرت متفکر ملت به جاى رویارویى با دشمن اصلى و عمال داخلى آنها, در رویارویى با یکدیگر تباه شد. هر دوى آنها به جاى کارکرد عقلى, احساسى, برخورد کردند نتیجه آن شد که آن قدر در بدگویى از یکدیگر پیشى گرفتند که پلهاى پشت سر ویران گردید.))(9) این هشدار جدى امام در حال حاضر بسیار قابل تامل و تفکر مى باشد, که خداى ناکرده دوباره تاریخ سیاه تفرقه بین این دو گروه عظیم و کارى تکرار نشود. امید است ـ انشإالله ـ هر دو قشر حوزه و دانشگاه در تمامى طول عمر با برکتشان در کنار هم بوده و براى هم کار بکنند و تنها منحصر در نام ((وحدت حوزه و دانشگاه)) نباشد; زیرا امام راحل این دو نیروى بزرگ را به علم و عمل تشبیه فرموده اند: ((دانشگاه و حوزه را به علم و عمل مى توان تشبیه کرد. آنچه که خوانده شده رفتار الگویى آن عالم است. پس عالم بودن عمل کردن است)) و در بیان دیگرى امام راحل حوزه اى و دانشگاهى را به چشم و گوش تشبیه کرده اند. (10)
ایجاد جنگ روانى و تضعیف روحیه انسانهاى مبارز, یکى از ابزارهاى کارى دشمنان بشریت ـ خصوصا جهان اسلام ـ است که غالبا قربانیان بیشترى هم مى گیرد. در این میان فقط بصیرت و اتحاد انسانهاى آزاده و مبارز و حق جو مى باشد که کارساز بوده و مى تواند اثرات جنگ روانى و امثال ذالک را از بین ببرد.
از آنجا که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامى در هیچ زمانى بیکار ننشسته اند و درصدد ضربه زدن مى باشند. امام بزرگوار خطاب به حوزه و دانشگاه مى فرمایند: ((حوزه هاى مقدسه علمیه و دانشگاهیان قدیم و جدید و طبقه جوان ملتهاى بزرگ اسلام باید خودشان را مجهز کنند براى عصرهاى تاریکى که پیش بینى مى شود. اسلام محتاج به دفاع بیشترى است. این دنیا با همه فریبندگى بر ما و شما خواهد گذشت. چه بهتر که این عمرهاى کوتاه و وقتهاى کم, صرف خدمت به اسلام و مسلمین و استخلاص ممالک اسلامى از تحت فشار ظلم استعمار و استبداد گردد. شما آقایان محترم با مجاهدات و تجنب از هواهاى باطل. حب دنیا را از دل بیرون نمائید تا شایسته خدمت به احکام نورانى آسمانى گردید.(11) همانطور که این پدر بزرگوار, جوانان را ذخائر فوق الارضى مى نامیدند. به همان نسبت هم نگران آینده آنها بودند. لذا مى فرمودند: ((جوانان دبیرستانى با هشیارى کامل توجه داشته باشند که عمال اجنبى, آنان را حتى با اسم اسلام راستین, به دام شرق یا غرب نیندازند... جوانان عزیز دبیرستانى و دانشگاهى توجه کنند که سران و سردمداران گروه ها که مى خواهند بااسم اسلام پایه هاى آن را سست کنند و جوانان را به دام اندازند, هیچ اطلاعى از اسلام و اهداف و قوانین آن ندارند و با خواندن چند آیه از قرآن و چند جمله از نهج البلاغه و تفسیرهاى جاهلانه و غلط نمى شود اسلام شناس شد... در حقیقت تمسک به قرآن و نهج البلاغه براى کوبیدن اسلام و قرآن است تا راه را براى رهبران غربى و شرقى خود باز کنند و شما جوانان عزیز و سرمایه هاى کشور را بر ضد مصالح کشور خودتان بسیج نمایند. اى جوانان عزیز! هشیار باشید و با تفکر و تعقل فعالیت این منافقین بلندگوى غرب را بررسى نمایید. امروز بزرگترین دلیل بر بطلان راه آنان همبستگى تمامى نیروهاى ضد انقلاب و کوشش همه آنان در مخالفت با جمهورى اسلامى است که خواست ملت مى باشد... اینان همان اندازه در دعوى اسلامى بودن خود صادقند که در دعوى مخالفت با غرب و آمریکا که اکنون صداقتشان در دامن غرب و طرفدارى بى چون و چراى غرب از آنان به ثبت رسیده.))(12) در بیان دیگر فرمودند: ((و نکته دیگرى که از باب نهایت ارادت و علاقه به جوانان عرض مى کنم این است که در مسیر ارزشها و معنویات از وجود روحانیت و علمإ متعهد اسلام استفاده کنید و هیچ گاه و تحت هیچ شرایطى خود را بى نیاز از هدایت و همکارى آنان ندانید.(13) به پدر و مادر این عزیزان نصیحت کنم که شما فرزندان خودتان را و جوان ها خودشان را از دست این گرگهایى که به صورت آدمیزاد درآمدند و شما را منحرف مى خواهند بکنند, توجه داشته باشید... شما تمام قواى خودتان را هم که روى هم بگذارید, در مقابل این سیل خروشانى که ملت مسلمان و ارزنده ایران به راه مى اندازد قطره اى بیش نیستند. چرا خودتان را به تباهى مى کشید و بااسم استقلال ایران مى خواهید ایران را به چنگال گرگهاى قدرتمند مبتلا کنید. یک قدرى تفکر کنید ما خیر و هدایت شما را مى خواهیم.))(14)
همانطور که امام راحل فرموده اند عده اى به نام اسلام طورى جوانها را گول مى زنند که جوان ساده و باصفا فکر مى کند اسلامى را که آن ها عرضه مى کنند بهتر از اسلامى است که حاکم بر جامعه انقلابى ما است.
هر روز با ایراد گرفتن به احکام فقهى و مسائل دیگر اسلامى جوآنهارا نسبت به احکام نورانى اسلام بدبین مى کنند و ایمان و اعتقادشان را متزلزل ساخته و به نفع اغراض شخصى خود از آنها سوء استفاده مى کنند. امام امت این پیر فرزانه گویا چنین روزهایى را پیش بینى مى کرد, لذا فرمود:
((ما متاثریم براى جوانهایمان متاثریم براى این بازى خورده ها... که شماها را وادار مى کنند بروید, شماها استقامت کنید, کارها را درست کنید ; ما بیاییم حکومت کنیم.(15) یک قدرى فکر لازم دارد که این را براى چه مى کنید؟ مگر اینها نبودند ادعا مى کردند ما با خلق موافقیم ((امروز هم قشر جوان را یدک مى کشند)) با دیگران مخالف, با امریکا مخالفیم. شما دیدید عملا بر خلاف این عمل کردند و به دامن امریکا پناه بردند و آمریکا از آنها حمایت مى کند (البته بعضى از آنها در میان مردم ایران زندگى مى کنند و از فضاى باز سیاسى که حاصل خون شهیدان و جانبازان گرانقدر مى باشد استفاده مى کنند و همچنین از سایر خدمات ملى بهره مند مى شوند, ولى عملا و علنا در خدمت بیگانه هستند و گویا سخنگوى آنها مى باشند و اندیشه هاى شوم آنها را در نوشته ها و سخنان خود پیاده مى کنند چرا توجه ندارید به مصالح خودتان آن روزى که این ها بیایند و سلطه پیدا کنند, معلوم نیست با شماها چه خواهند کرد.
((ما میل نداریم که شماها, جوانانى که مى توانید براى این ملت ذخیره باشید تباه شوید تباه فکرى بشوید و بعد هم تباه جانى.(16) انتظار این پدر پیر از فرزندان خود تنها اصلاح و هدایت خودشان نیست, بلکه از آنها مى خواهد که دیگران را هم ارشاد کنند: نوباوگانى که بى خبر هستند و از دام صیادان شیاد اطلاعى ندارند. از این رو مى فرمایند: ((نصیحت مشفقانه من به شما نوجوانان و جوانان داخل و خارج آن است که از راه اشتباه برگردید. و با محرومین جامعه که با جان و دل به جمهورى اسلامى خدمت مى کنند. متحد شوید و براى ایران مستقل و آزاد فعالیت نمایید تا کشور و ملت از شر مخالفین نجات پیدا مى کند و همه با هم به زندگى شرافتمندانه ادامه دهید تا چه وقت و براى چه گوش به فرمان اشخاص هستید که جز به نفع شخصى (حزبى) خود فکر نمى کنند(17) شما جوانان عزیز هشیار با دوستان داخل کشور خود دست به دست هم دهید و این نوباوگان بیخبر را ارشاد (کنید) و از دام صیادان شیاد برهانید. (18)

((عوامل خودباختگى و خودباورى از دیدگاه امام (ره)))
زمانى که مردم مسلمان ایران به زور زیر سلطه اجانب و دست نشانده هاى آنان زندگى مى کردند و مجبور بودند افکار نادرست غربى را در کشور شان تحمل کنند. با دمیدن صبح انقلاب اسلامى و نفس مسیحایى حضرت امام, مردم ایران به اصالت و هویت واقعى خود بازگشتند و با افشاگرى امام عزیز به پوچى ابرقدرتهاى شرق و غرب پى بردند. در این رابطه امام راحل فرموده اند:
((ما از اروپائیان چنان وحشت کردیم که یکسره خود را باخته و علومى که خود در او تخصص داریم و اروپائیان تا هزار سال دیگر نیز به او نرسند به سستى تلقى مى کنیم. کسى که منطق الشفإ و حکمه الاشراق و حکمت متعالیه صدراى شیرازى دارد, به منطق و حکمت اروپا چه احتیاج دارد.(19) و نیز خطاب به روساى اسلام فرمودند: ((الان بر روساى اسلام, بر سلاطین اسلام بر روساى جمهور اسلام (روساى احزاب داخل کشور) تکلیف است که این اختلافات موسمى جزیى را که گاهى دارند این اختلافات را کنار بگذارند... اگر همه با هم همدست بشوند, هفتصد میلیون مى گویند این جمعیت, اما هفتصد میلیون متفرق به قدر یک میلیون هم نیستند, هفتصد میلیون متفرق به درد نمى خورد. هزارها میلیون متفرق هم به درد نمى خورد. اما اگر این هفتصد میلیون, دویست میلیونش, چهارصد میلیون با هم دست بدهند, دست برادرى بدهند حدود و ثغورشان را حفظ کنند... در مصالح اسلامى که مشترک بین همه است با هم توحید کلمه کنند اگر اینها توحید کلمه کنند, دیگر یهود به فلسطینى طمع نمى کند, دیگر هند به کشمیر طمع نمى کند, براى این است که نمى گذارند شمشما متحد بشوید))(20) شما ((خطاب به مردم عزیز ایران فرمودند: ((مجاهدت شما جوانان و مسلمین برومند ایران همه طبقات که با وحدت کلمه دست اجانب را کوتاه کردید, الگویى است براى همه مستضعفین. من امیدوارم که همه مستضعفین که زیر بار مستکبرین هستند, بواسطه این مجاهدات شما به خود بیایند و خودشان را نجات بدهند.))(21) رهبر معظم انقلاب قدرت اقتصادى مسلمانها را یک حربه کارى علیه جهانخواران مى دانستند و تاکید داشتند که مسلمانان هم از نیروى خدادادى نفت بر علیه آنها استفاده کنند. مى فرمودند: ((اگر چند مدتى شیرهاى نفت به روى غرب بسته شود, آنها تسلیم شما مى شوند. آنها محتاج به نفت شما هستند, زمان جنگ عراق بر ایران در سال 65 یا 64, ایران یکى از پایانه هاى نفتى کویت را مورد هدف قرار داد (بخاطر همکارى کویت با عراق در جنگ... ). چند روز بعد جرائد نوشتند که امریکا بخاطر بمباران پایانه کویت, حدود یک هزار میلیون یا میلیارد خسارت دیده است. این همان نکته اى است که امام به آن اشاره فرموده بودند. در رابطه با عرضه ((اسلام امریکایى)) اعتقادشان بر این بود که این نوع از اسلام از پیچیدگى خاص برخوردار مى باشد که به راحتى قابل شناسایى نیست. مى فرمودند: ((اى کاش همه تجاوز جهانخواران همانند تجاوز شوروى به کشور مسلمان و قهرمان پرور افغانستان علنى و رو در رو بود تا مسلمانان ابهت و اقتدار دروغین غاصبین را در هم مى شکستند, ولى راه مبارزه با اسلام امریکایى از پیچیدگى خاصى برخوردار است که تمامى زوایاى آن باید براى مسلمانان پابرهنه روشن گردد. ))(22)
رهبر کبیر انقلاب اسلامى همیشه آرزو داشتند که دو مرکز مهم حوزه و دانشگاه با هم و در کنار هم باشد تا بوسیله علم و آگاهى آنها, مردم مسلمان هم از آگاهیهاى لازم بهره مند شوند و همه با هم در جهت منافع کشور و بر ضد دشمنان اسلام به فعالیت بپردازند: ((و از نقشه هاى اجانب, کوشش در جدایى این دو قطب و تفرقه اندازى بین این دو مرکز حساس آدمساز بوده و هست جداکردن این دو مرکز در مقابل آنها را یکدیگر قراردادن اینها را در مقابل هم قرار دادن و در نتیجه خنثى کردن فعالیت آنان در مقابل استعمار و استعمارگران از بزرگترین فاجعه هاى عصر حاضر است.(23) این سخنان گهربار که برگرفته از قرآن کریم مى باشد, همیشه باید سرلوحه همه اقشار ملت مسلمان و انقلابى ایران قرار بگیرد. قرآن مى فرماید: ((و اطیعواالله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین))(24) و همه با روح وحدت ایمان پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع (که موجب تفرقه اسلام است) نپوئید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد; بلکه همه باید یکدل (در راه خدا) پایدار و صبور باشید که خدا همیشه با صابران است.
اگر در همه جوامع اسلامى روشنگرى و افشاگرى مثل روشنگریها و افشاگریهاى حضرت امام صورت مى گرفت, مردم مسلمان جهان خصوصا نسل جوان دنباله روى آداب و سنتهاى غلط غرب و اروپا نمى شدند, برخى مشکلات اخلاقى و روحى براى جامعه ببار نمىآمد و نسل جوان که سرمایه مهم و ذى قیمت هر کشور مى باشند دچار سر در گمى و خودباختگى محض نمى گردید.
با توجه به دنیاى امروز غرب و اروپا که حدود هفده میلیون انسان مبتلا به ((ایدز)) دارد و یا تمدن فعلى که در آن به سرمایه گذارى بیش از (شخصیت گذارى پرداخته شده) و درنتیجه طغیان و عصیان و احساس پوچى در نسل جوان (نظیر ایجاد حزب سبزها در آلمان) ایجاد کرده و سبب نگرانى و یاس دانشمندان و محققان گشته(25) و (گرایش به هیپى گرى و پانکیسم و غیره که دستاورد دنیاى فریبنده و به ظاهر متمدن امروز است )آیا باز هم کسانى مى خواهند به دنبال آداب و فرهنگ غربى بروند. و ترقى و تمدن را از آنجا به ارمغان بیاورند؟ ((یا دست به اصلاح جامعه خود بزنند؟!))
ایمان به خدا, همان نیرویى که مردم مسلمان را با مشت و دست خالى به میدانهاى مبارزه مى کشاند مورد توجه حضرت امام بود که بارها در سخنانشان به آن اشاره مى کردند که نباید از این نیرو غافل بشویم. ((... این ها همه چیزهایى است که روى یک نقشه اى درست شده است که ماها از مقدرات کشورمان غافل بشویم... اینها دیدند که اینها با مشت خالى لکن با ایمان, با ایمان به خدا آمدند به میدان و قدرت هاى بزرگ را شکست دادند و همه را بیرون کردند. دستشان را قطع کردند. اینها الان لمس کردند که آنى که اینها را شکست داد, این ایمانى بود که این جوانها داشتند و این توجهى بود که به اسلام داشتند.))(26)
همان طور که رسول گرامى اسلام فرموده اند, اسلام بالاتر از همه چیز است ((الاسلام یعلو و لا یعلى علیه)) ((اسلام قدرت کوبنده اش را نشان داد... اجانب احساس کردند جنبه کوبنده اسلام را و مى خواهند در جنبه سازنده اش اخلال کنند. ما به جنبه کوبنده اسلام تا اینجا رسیدیم. باید جنبه سازنده اش را هم به دست ملت با پشتیبانى خداى تبارک و تعالى شروع و به اتمام برسانیم. بدخواهان نمى خواهند ببینند که جنبه سازنده اسلام نمایش پیدا کند در دنیا تا مکتبهاى دیگر را دفن کنند.))(27)
امروز حکام غربى به عظمت اسلام اذعان دارند و معتقد هستند که اسلام تنها مکتبى هست که کمونیست را شکست داد. در حالى که ما از آنها شکست خورده بودیم, چرا که اسلام هم به دنیا توجه دارد و هم به آخرت توجه دارد. در همین راستا, استعمار تمام نیروى خود را به کار گرفته است تا برنامه هاى مترقى اسلام را نامناسب با جهان امروز نشان بدهد. لذا با پایین آوردن ارزشهاى اسلامى توسط عمال خودفروخته داخلى چنین وانمود مى کند که احکام اسلامى اشباع کننده خواسته هاى ملل مترقى امروز نیست.))

راهنمایى هاى روشنگرانه امام راحل براى رسیدن به خودباورى
((اى مسلمانان و اى مستضعفان عالم, دست به دست هم دهید و به خداى بزرگ روى آورید و به اسلام پناهنده شوید و علیه مستکبران و متجاوزان به حقوق ملتها پرخاش کنید.))(28)
قرآن کریم مى فرماید: ((و نومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقى))(29) پس هر کس به راه ایمان و پرستش خدا گراید به رشته محکم و استوارى چنگ زده که هرگز نخواهد گسست. باز مى فرماید: ((الله ولى الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى(30) النور)) خدا یار اهل ایمان است, آنان را از تاریکى هاى جهان بیرون آرد و به عالم نور برد.
امام امت در همه سخنرانى هاى خودشان مردم را دعوت به سوى عزت اسلامى مى کردند و مکرر مى فرمودند که اگر به آغوش ((اسلام ناب محمدى)) ـ صلى الله علیه و آله ـ باز گردید. سیادت بر دنیا خواهید داشت: ((بر شما جوانان مسلمان لازم است که در تحقیق و بررسى حقایق اسلام در زمینه هاى سیاسى, اقتصادى, اجتماعى و غیره اصالتهاى اسلامى را در نظر گرفته و امتیازاتى که اسلام را از همه مکاتب دیگر جدا مى سازد, فراموش نکنید. مبادا قرآن مقدس و آئین نجاتبخش اسلام را با مکتبهاى غلط و منحرف کننده اى که از فکر بشر تراوش کرده خلط نمائید)).(31)
طنطاوى مفسر اهل سنت در تفسیرش مى گوید: انحطاط مسلمین و ترقى اروپا از یک نقطه شروع شد و آن اعراض از دین است. لازم به توضیح است که دین اروپائیان غالبا مانع ترقى علمى و اکتشافى و اختراعى آنها مى شد, به عنوان مثال گالیله در کشف خود نتوانست موفق بشود, زیرا کلیسا او را متهم به کفر کرد, ولى اسلام همیشه مشوق علم آموزى و ابداع و اختراع بوده است, به طورى که در جنگهاى صدر اسلام حضرت پیامبر ـ صلى الله علیه و آله ـ در مقابل تعلیم اسرا آنان را بدون فدیه دادن آزاد مى کردند. آنچه که تمام انقلابها را رو به سوى کندى مى برد, برگشتن از اصول آن انقلاب است. به عبارت دیگر فراموش کردن اهداف انقلاب و غرق شدن در کارهایى که جلوى حرکت تند چرخهاى انقلاب را مى گیرد و مانع بر سر راهش ایجاد مى کند. امام بزرگوار سفارش اکید داشتند که دولتمردان انقلاب اسلامى از اصول انقلاب و ولى نعمتهاى خود غافل نباشند, چرا که مردم به مسئولین نظام اعتماد کرده و حراست و حفاظت اصول نظام اسلامى را که خونبهاى هزاران شهید و جانباز است به دست آنها سپرده اند, ایشان در این رابطه فرموده اند: ((شما آقایان محترم, با مجاهدات و تجنب از هواهاى باطل حب دنیا را از دل بیرون نمائید تا شایسته خدمت به احکام نورانى آسمانى گردید.))(32)
آگاهان هر جامعه در پیشرفت آن جامعه نقش موثرى دارند. از این رو تلاش و خداى ناکرده کوتاهى آنها نیز موثر مى باشد و خسارتهایشان جبران ناپذیر. لذا سفارش مى کنند که: ((دانشگاهى نباید خود را بى نیاز از حوزه ها بداند, به بهانه اینکه در زمینه علوم تجربى درجه اى از دانش دست یافتند و توانستند اداره امور را به دست گیرند دیگر نیاز به حوزه نیست. همانگونه که وجود دانشگاه براى کشور بایسته است وجود حوزه بایسته تر مى نماید و اداره کشور بى وجود روحانیت باعث شکست در برنامه هاى اجرایى است))(33) این دو قشر مهم جامعه باید در هر حال مکمل یکدیگر باشند. این دو قشر مى توانند کاستى هاى یکدیگر را گوشزد نموده با همدلى و همراهى و ارائه نظرات و پیشنهادات مفید در رفع آن بکوشند. آنگاه مى توان گرههاى کور کشور را گشود. رسیدن به چنین نقطه اى چندان دور از دسترس نیست. از دست دادن این فرصت ها در این راه جبران ناپذیر خواهد بود. ((اگر این نهضت شکست بخورد, تا آخر دیگر ایران روى خوش به خودش نمى بیند. همه مسئول هستید, من یک طلبه, با شماى دانشگاهى فرق نداریم, هر دو مسئول هستیم.))(34)
امام امت با راهکارهاى خاصى که بنا نهادند, پرچم مبارزه را بر علیه تمام مستکبران و جهانخواران برافراشتند و پیروز گشتند و بار دیگر مسلمانان جهان عظمت واقعى اسلام را به چشم خود دیدند و قدرت آن را لمس کردند. علاوه بر پیروزى مردم مسلمان ایران, این حرکت اسلامى مردم جهان را امیدوار ساخت که مى توانند خود را از دست استعمارگران نجات بدهند. غیرت دینى در همه زمانها وسیله تحرک براى انسانهاى آزاده و مذهبى بوده است حتى افراد غیر مذهبى هم به قدرت و اقتدار دین اذعان دارند, گرچه خودشان پابند نیستند; همین نیروها انسانهاى تحت سلطه وستم را به اربابان جامعه تبدیل مى کنند.
هیتلر مى گوید: ما عقیده داریم که اگر احساس مذهبى در یک قوم تقویت شود, لااقل مى تواند آن ملت را مافوق درجه انسانى قرار دهد. زیرا ایمان داشتن به یک چیز اساس آزادى فکر و رها ساختن او از قید اسارت است اگر امروز پایه هاى احساس مذهبى را استوار نگاه دارند در صورتى که معتقدات مذهبى با اصول یک تعلیم و تربیت درست هم آهنگ باشد این روش پایه هاى معتقدات مردم را مستحکم مى کند. و در تصفیه اخلاق و عادات عمومى موثر است.(35) امید است انشإالله به یارى خداوند بزرگ و عمل به احکام نجاتبخش اسلام عزیز, بتوانیم سایر مردم مسلمان و غیر مسلمان جهان را نیز از دست استعمارگران ظالم نجات بدهیم. على رغم همه تبلیغات پر سر و صداى غرب علیه اسلام, در گوشه و کنار جهان نغمه هاى امیدبخش به گوش مى رسد. جورج نیلسن مى نویسد: خطر بزرگ دیگرى که موجبات نگرانى اروپائیان را فراهم آورده, مسئله مهاجرین فعلى اروپا به عنوان تهدیدى جدى و بالقوه و مهاجرت مسلمانان به اروپا است که خواستار شغل و مسکن و امکانات رفاهى شده در عین حال حاضر نباشند جذب فرهنگ و نحوه زیست کشور میزبان شوند. و نیز مى نویسد: بیشتر اندیشمندان غربى با تسلط سیستم آکادمیک سکولار, خاصه در زمینه جامعه شناسى بر این تصور بودند که اقلیتهاى قومى و مذهبى نیز به زودى در سکولاریزم حل خواهند شد, اما چنین تصورى محقق نشد; بلکه به گفته او در نیمه دوم دهه هشتاد میلادى, شاهد رشد سریع انتشار کتابها و مقاله هاى مختلف در خصوص مسلمانان اروپا هستیم. البته عامل قدرت مذهبى با آنچه که در خاور میانه مى گذشت بى ارتباط نبود.(36) زمانى که امام عزیز مى فرمودند ما انقلابمان را صادر مى کنیم, بعضى از افراد کوته فکر خیال مى کردند اگر ایران را درگیر جنگ بکنند یا مرزهاى ایران را کنترل بکنند مى توانند مانع صدور انقلاب بشوند. ((بروس موزلیش)) در کتاب خمینى مخفى مى نویسد: امام خمینى رهبرى است که مناسبترین زمانى را براى فعالیت سیاسى خود انتخاب کرده و انقلاب اسلامى در پى خود ((انقلاب پنهان)) دارد که با رهبرى امام به تمام جهان سرورى خواهد یافت. (37) خطر صدور انقلاب اسلامى براى غرب از همه سلاحهاى مرگبار شکننده تر است, چرا که به قول قرآن کریم خواب و راحتى را از آنها گرفته است. قرآن کریم مى فرماید: ((و لاتهنوا فى ابتغإ القوم ان تکونوا تإلمون فانهم یإلمون کما تإلمون و ترجون من الله ما لا یرجون و کان الله علیما حکیما))(38) و نباید (از تعقیب کردن) در کار دشمنان سستى و کاهلى کنید که اگر شما از آنان به رنج و زحمت مى افتید, آنها نیز از دست شما رنج مى کشند, با این فرق که شما به لطف خدا (و بهشت ابد) امیدوارید و آنها (چون بى ایمانند به خدا و اجر قیامت) امیدى ندارند و خدا دانا و حکیم و (کریم) است و امیدواران را محروم نمى سازد.
علامه محمد تقى جعفرى(ره) در آخر نوشتارشان به قطعنامه کنگره اى که از سوى انجمن دولتى حقوق تطبیقى دانشگاه حقوق پاریس نوشتند اشاره کرده اند به این مطلب که: ((در پایان این کنفرانسها قطعنامه اى به امضاى کنگره... رسانیدند که همه آنان عظمت و استحکام فقه اسلامى را تصدیق کردند و صلاحیت آن را براى پاسخگویى همه جوامع بشرى اعلام نمودند.))
کلام خودمان را با سخن دیگر از امام راحل به پایان مى برم که فرمودند: ((ما به تمام جهان تجربه هایمان را صادر مى کنیم و نتیجه مبارزات با ستمگران را بدون کوچکترین چشم داشتى به مبارزان راه حق انتقال مى دهیم و تمامى آزادیخواهان باید با روشن بینى و روشنگرى راه سیلى زدن بر گونه ابرقدرتها, خصوصا امریکا, را بر مردم سیلى خورده کشور مظلوم اسلامى و جهان سوم ترسیم نمایند.))
از خدا مى خواهیم این قدرت را به ما ارزانى دارد که نه تنها از کعبه مسلمین که از کلیساهاى جهان نیز ناقوس مرگ بر امریکا و شوروى به صدا درآوریم.
پى نوشت ها:
1 ـ خودباورى و خود باختگى از دیدگاه امام, ص77.
2 ـ مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت سالگرد امام(ره) ج5, ص135.
3 ـ خودباورى و خود باختگى از دیدگاه امام, ص37.
4 ـ همان, ص77.
5 ـ نبرد من, هیتلر, ص231.
6 ـ جهان اسلام از دیدگاه امام خمینى(ره), ص48.
7 ـ مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت سالگرد امام(ره) ج3, ص 371.
8 ـ همان, ج1, ص53.
9 ـ همان, ج3, ص361.
10 ـ همان, ج3, ص367.
11 ـ همان, ج3, ص358.
12 ـ جهان اسلام از دیدگاه امام خمینى(ره), ص144.
13 ـ همان, ص357.
14 ـ همان, ص359.
15 ـ همان, ص364.
16 ـ همان, ص366.
17 ـ همان , ص368.
18 ـ همان , ص371.
19 ـ همان , ص369.
20 ـ خودباختگى و خودباورى از دیدگاه امام خمینى (ره), ص3.
21 ـ جهان اسلام از دیدگاه امام خمینى(ره), ص15.
22 ـ صحیفه نور, ج1, ص52.
23 ـ مجموعه مقالات, ج6, ص336.
24 ـ همان, ج1, ص56.
25 ـ سوره انفال, آیه46.
26 ـ تمدن اسلامى از دیدگاه امام(ره), ص110.
27 ـ جوانان از دیدگاه امام(ره), ص314.
28 ـ جهان اسلام از دیدگاه امام(ره), ص164.
29 ـ همان, ص37 و 107.
30 ـ سوره بقره, آیه256.
31 ـ سوره بقره, آیه256
32 ـ جهان اسلام از دیدگاه امام(ره), ص49.
33 ـ همان, ص144.
34 ـ مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت سالگرد امام(ره) ج3, صفحه 357.
35 ـ مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت سالگرد امام(ره), ج3, ص377.
36 ـ نبرد من , هیتلر, ص268.
37 ـ مجموعه مقالات کنگره بزرگداشت سالگرد امام(ره) ج3, ص452.
38 ـ مجله پاسدار اسلام, بهمن 1375.
39 ـ سوره نسإ آیه104.

تبلیغات