آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

از مبعث خاتم الانبیا تا مبعث خاتم الاوصیا;
از بعثت محمد تا برانگیخته شدن محمد;
از آغازى غریبانه تا آغازى دیگر: ((بدإ الاسلام غریبا و سیعود غریبا));
از ((جإ الحق)) تا ((جإ الحق)) که آن روز رسول خدا با بعثتش, بت ها را سرنگون ساخت; باطل را از میان برداشت و بر جهالت و برداشت هاى غلط از زندگى آدمى, خط بطلان کشید, و امروز که فرزندش امام موعود, ظهور خواهد کرد, بت هاى عصر نوین را خواهد شکست و از فرهنگ مترقى اسلام پرده برخواهد داشت تا آن جا که بپندارند دینى نوین آورده است, و باطل را درهم فروخواهد ریخت که امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود:
((اذا قام القائم ذهبت دوله الباطل; اگر قائم آل محمد ـعلیه السلام ـ قیام کند, دولت باطل نابود خواهد شد)).
در روایت ولادت نیز, حکیمه خاتون گوید:
هنگامى که مهدى زاده شد, پاک و طاهر بود و بر بازوى راستش نوشته بود: ((جإ الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا)).
آرى, همان گونه که رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله و سلم ـ مإموریت مى یابد که بت ها را درهم شکند و خط سرخ بر آن چه غیر خدایى دارد بکشد و کفر و شرک و ضلال را مضمحل و نابود سازد و حق و هدایت و روشنایى را جایگزین باطل و جهالت و گمرهى نماید, حجت خدا بر زمین; یعنى ((إبا صالح)) نیز مإموریت دارد تا با ظهورش, حق را نمایان سازد و باطل را از صحنه خارج نماید و قدرت هاى ضد خدایى را درهم شکند و زورگویان و ستم پیشگان و جهان خواران و جائران و جباران را محو و نابود کند و از صحنه گیتى براندازد و پرچم حکومت راستین الهى را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد.
اگر آن روز آخرین پیام رسان خدا ـ که درود بى پایان بر او و خاندان پاکش باد ـ بر فراز خانه خدا برآمد و بت ها را یکى پس از دیگرى درهم فرو ریخت و آواى دلنشینش در فضاى ظلمتکده مکه, بلند شد که: ((قولوا لا اله الا الله تفلحوا)), به زودى نیز آخرین جانشینانش در کنار خانه خدا, همان نوا را سر خواهد داد و این زمان دعوت الهى را تکرار خواهد کرد که: اى مردم ((بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین)).
تا آن روز این دو فریاد هم چنان در فضاى جهان طنین انداز است که: ((لا اله الا الله)) و ((بقیه الله خیر لکم)). و اگر آن روز رسول خدا در یک حرکت سریع به اذن خداوند, 360 بت را از خانه خدا زدود, فرزندش نیز حکومت هاى باطل را مى زداید و بت ها را مى شکند و حکومت واحده حق را جایگزین صدها حکومت پوشالى باطل خواهد نمود و به اثبات خواهد رساند که: آرى! باطل, توانایى آن را ندارد که در برابر حق و حق جویان بایستد و پایدار بماند. همواره پیروزى و سرافرازى با حق است و بس.

انگیزه دو بعثت
امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ در بیست و ششمین خطبه نهج البلاغه مى فرماید:
((ان الله بعث محمدا ـ صلى الله علیه و آله ـ نذیرا للعالمین و امینا على التنزیل و إنتم معشر العرب على شر دین و فى شر دار, منیخون بین حجاره خشن و حیات صم, تشربون الکدر و تإکلون الجشب, و تسفکون دمإکم و تقطعون ارحامکم, الاصنام فیکم منصوبه و الاثام بکم معصوبه; خداوند حضرت محمد ـ صلى الله علیه و آله ـ را براى هشدار دادن به مردم جهان و پاسدارى از قرآن فرستاد, در حالى که شما, گروه اعراب, زشت ترین آیین را براى خود برگزیده و در بدترین جایگاه به سر مى بردید. در میان سنگ هاى درشت خارا خانه مى ساختید و با مارهاى زهردار مى زیستید. آب لجن مى نوشیدید. غذاى خشن مى خوردید. خون یکدیگر را مى ریختید. از خویشاوندان دورى مى کردید, بت در میان شما نصب شده بود و از گناهان اجتناب نمى کردید.
در چنین جاهلیتى که مردم از فرهنگ و اخلاق و انسانیت کاملا به دور بودند و فروغ حق و حقیقت رخت بر بسته و درخت علم و دانش, پژمرده و پرچم شقاوت و درندگى و نادرستى, نصب شده بود, خداوند حجتش و رسولش و پیام رسانش را برانگیخت تا فرهنگ پیشتاز اسلام را جایگزین آن همه نادرستى ها و کژىها و جهالت ها کند و به جاى زنده به گور کردن دختران و کشتن معصومان و ریختن خون مظلومان, نه تنها به انسان ها, بلکه با حیوانات نیز خوش رفتارى شود و اخلاق الهى و منش ربانى, حاکم گردد و به جاى بدبختى و ذلت و عقب افتادگى, پایدارى و عزت و عظمت و سربلندى نصیب مسلمین گردد)).
امام صادق(ع) درباره قیام امام زمان(عج) مى فرماید:
((اذا قام القائم حکم بالعدل, وارتفع فى ایامه الجور, و إمنت السبل, واخرجت الارض برکاتها, و رد کل حق الى إهله...;(1)
هرگاه قائم آل محمد قیام کند, با عدل و داد حکومت نماید و ظلم و ستم در دورانش برطرف شود و راه ها امن گردد و برکت هاى زمین ظاهر شود و حق ضایع شده هر کس را به خویش باز گرداند)).
و نیز همان حضرت مى فرماید:
((یصنع کما صنع رسول الله(ص), یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله صلى الله علیه و آله إمر الجاهلیه, و یستإنف الاسلام جدیدا بعد إن یهدم ما کان قبله;(2) رفتارش چون رسول الله است, آن چه آیین غلط است, نابود مى سازد چنان که پیامبر نیز آیین جاهلیت را برانداخت و اسلام را از نو در گیتى حاکم مى نماید; هم چنان که دیگر حکومت ها را از بین مى برد)).
بعثتى است; مانند بعثت رسول الله(ص) که دولت باطل را سرنگون ساخت و حق را حاکم نمود. در این زمان نیز مبعث دیگرى تکرار مى شود. این بار نیز ((محمد)) مبعوث شده است که فسق و فجور و تباهى را برطرف سازد و ظلم و بى دادگرى و تجاوز و نادرستى را از بین ببرد. و در این راه, مانند جدش اذیت و آزار مى بیند و به خاطر گسترش عدل و داد, براى خدا, همه اذیت ها و شکنجه ها را تحمل مى کند.
امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود:
((ان صاحب هذا الامر لو ظهر, لقى من الناس مثل ما لقى رسول الله صلى الله علیه و آله و إکثر;(3) امام زمان, هرگاه ظهور کند, همان گونه که پیامبر از مردم اذیت دید, او هم چنان, بلکه بیش تر اذیت مى بیند)).
امام صادق ـ علیه السلام ـ مى فرماید:
((یعز الله به الاسلام بعد ذله و یحییه بعد موته... و یدعو الى الله بالسیف, فمن إبى قتل و من نازعه خذل. یظهر من الدین ما هو علیه الدین فى نفسه ما لو کان رسول الله صلى الله علیه و آله یحکم به. یرفع المذاهب من الارض فلایبقى الا الدین الخالص;(4) خداوند, اسلام را به واسطه او عزت مى بخشد, پس از آن که خوار شده باشد و اسلام را زنده مى کند, پس از آن که مرده باشد. او با شمشیر (سلاح) مردم را به سوى خدا دعوت مى کند, پس اگر کسى نپذیرفت کشته مى شود و اگر کسى با او جنگید, خوار و ذلیل مى گردد. امام زمان, دین را چنان که باید باشد, ظاهر و آشکار مى گرداند و چنان که رسول خدا, حکومت مى کرد, حکومت مى کند. تمام مذاهب و آیین ها را جز دین خالص خداوند, از میان برمى دارد.))
چقدر زیبا و جالب, امام معصوم ـ سلام الله علیه ـ بین دو برانگیخته شدن و دو بعثت پیامبر و امام زمان, مقایسه مى کند. چقدر زیبا رفتارهاى امام را با نیاى بزرگوارش, یکسان مى داند; تو گویى پیامبر از نو برانگیخته شده و پرده هاى تاریک ظلمت و گمراهى را که هزاران بار, تاریک تر و نارواتر از جاهلیت دوران رسول خدا است, با قدرت الهى و به کمک مومنان و منتظران فرج, درهم مى نوردد و پرچم ((لا اله الا الله)) را همان سان که جد اطهرش برافراشت, برفراز گیتى مى افرازد. با دشمنان خدا و منافقان و کافران و مشرکان ـ که چقدر زیادند و در رنگ و پوست ها و لباس هاى گوناگون پراکنده اند ـ چنان مبارزه اى بى امان مى کند و کارزار مى نماید تا اثرى از فتنه بر زمین نماند. ((وقاتلوهم حتى لاتکون فتنه و یکون الدین کله لله)) و اگر آن زمان, رسول خدا فرصت کافى نیافت تا تمام مشرکان و منافقان را از بین ببرد, امروز فرزندش با تمام قدرت, این امر الهى را اجرا مى سازد. گویا هنوز تإویل این آیه شریفه نرسیده است. وقتى این آیه تإویل مى یابد که اثرى از مشرکین و منافقین نباشد.

روز موعود
امیر مومنان ـ علیه السلام ـ مى فرماید:
((و لا یبقى إرض الا نودى فیها شهاده إن لا اله الا الله وحده لاشریک له و إن محمدا رسول الله; و هیچ سرزمینى نمى ماند جز آن که شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر در آن برملا مى گردد)).
و آن چه روز فرخنده اى است. حق جویان لحظه لحظه عمر خود را منتظر آن ((روز موعود)) هستند. منتظرند که بین رکن و مقام, امام و منجى خود را ببینند, با او ((بیعت)) کنند, چنان که با جدش نادیده بیعت کردند. منتظرند که پس از قرن ها انتظار, وارث زمین گردند: ((و نرید إن نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم إئمه و نجعلهم الوارثین. و نمکن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما کانوا یحذرون)).
منتظرند تا در زیر سایه امامشان, با دشمنانش کارزار کنند و ظالمان و ستم پیشگان را از زمین بردارند; همان ها که در طول سالیان دراز, شیعیان و پیروان امامان را آزار مى دادند و از هیچ شکنجه اى ـ چه روحى و چه جسمى ـ فروگذار نمى کردند; اکنون نور خدا نمایان شده و آنان که خواستند این نور را در طول تاریخ خاموش نمایند, باید امروز خاموش گردند که این نور خاموش شدنى نیست: ((یریدون لیطفئوا نور الله بافواهم والله متم نوره)) و با ظهور مهدى, این نور کاملا گسترده مى شود و فروغش همه جا را فرا مى گیرد, هرچند کافران و مشرکان را خوش نیاید.
و منتظران, هر صبح و شام درگاه و بى گاه دست دعا و نیایش را بلند کرده اند و فریاد مى زنند ((عجل على ظهورک یا صاحب الزمان)) و باید بسیار ((دعاى فرج)) کنند تا صاحبشان از راه رسد, تا ابراهیم با تبر بت شکنش و موسى با عصاى معجزه آسایش و عیسى با دم روح اللهیش و محمد با قرآنش و على با ذوالفقارش برسند که او وارث تمام پیامبران و امامان و تمام تقوا پیشگان و مجاهدان و صدیقان و شهیدان است.
و چقدر تإکید بر انتظار فرج شده است که رسول خدا فرمود:
((انتظار الفرج عباده. افضل اعمال امتى انتظار فرج الله عزوجل;(5) انتظار فرج, عبادت است. برترین و بهترین اعمال امتم, انتظار فرج از سوى خداى ـ عزوجل ـ است)).
و این منتظران ظهورش ـ شیعیان حقیقى ـ برترین انسان ها هستند و از پیروان و اصحاب سایر امامان نیز شاید برتر باشند, چرا که ندیده به امامشان ایمان آورده اند. اینها را رسول خدا(ص) برادران خود مى داند و وقتى به یاد برادرانش مى افتد و اظهار علاقه به آنان مى کند, یکى از اصحاب عرضه مى دارد: مگر ما برادرانت نیستیم, اى رسول خدا؟
حضرت مى فرماید: ((نه! شما اصحاب من هستید, ولى برادرانم کسانى هستند که در آخر الزمان مىآیند و به من ایمان مىآورند, در حالى که مرا ندیده اند... همانا آنان چراغ هاى هدایت در تاریکى هستند که خداوند آنها را از فتنه هاى ظلمانى مى رهاند)).(6)
خوشا به حالتان اى صابران در دوران غییبت;
خوشا به حالتان اى پایداران در محبت و عشق به حضرت حجت;
خوشا به حالتان اى منتظران واقعى فرج;
و خوشا به حالتان اى پیروان صدیق و مخلص امام زمان.
هم چنان پابرجا بمانید و استقامت ورزید و مواظب باشید که کژىهاى فریب دهنده, شما را کج و راست نکند و در احیاى امر الهى, پیشتاز و پیشگام باشید و به انتظار یارى رساندن به ((مضطر)) واقعى همواره ((إمن یجیب)) بخوانید تا خداوند دعایتان را مستجاب گرداند و پراکندگى هایتان را مبدل به وحدت سازد و ((سوء)) را از شما برطرف نماید.
در پایان, فرا رسیدن این دو عید بزرگ را به امت ((پاسداراسلام)), به ویژه مقام معظم رهبرى, تبریک و تهنیت گفته, از خداى بزرگ مسإلت داریم ما را در راه احقاق حق, پایدار گرداند و ما را جزء منتظران واقعى آن حضرت قرار دهد.

انتظار از نظرگاه امام خمینى(ره)
اکنون براى تیمن و تبرک, سخنى والا و دلنشین از خمینى عزیز ـ قدس سره ـ نقل مى کنیم که چه زیبا, ظهور امام زمان را امتداد و غایت بعثت تمام پیامبران مى داند و آن را ثمره دردها و رنجهایشان مى شمارد:
((سالروز مبارک ولادت با سعادت و پربرکت حضرت خاتم الاوصیإ و مفخر الاولیإ حجه بن الحسن العسکرى ـ ارواحنا لمقدمه الفدإ ـ بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد.
و چه مبارک است, میلاد بزرگ شخصیتى که برپاکننده عدالتى است که بعثت انبیا ـ علیهم السلام ـ براى آن بود.
و چه مبارک است زاد روز ابرمردى که جهان را از شر ستمگران و دغل بازان تطهیر مى نماید و زمین را پس از آن که ظلم و جور, آن را فرا گرفته, پر از عدل و داد مى نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را ((وارثان ارض)) مى نماید.
و چه مسعود و مبارک است روزى که جهان از دغل بازىها و فتنه انگیزىها پاک شود و حکومت عدل الهى بر سراسر گیتى, گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالى بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامى بر بشریت حاکم شود و کاخ هاى ستم و کنگره هاى بى داد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیإ ـ علیهم صلوات الله ـ و حامیان إولیإ ـ علیهم السلام ـ بوده, تحقق یابد و برکات حق تعالى بر زمین نازل شود و قلم هاى ننگین و زبان هاى نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالى بر عالم پرتوافکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمان هاى دروغین حقوق بشر از دنیا برچیده شود و امید است که خداوند متعال آن روز فرخنده را به ظهور این مولود فرخنده, هرچه زودتر فرا رساند و خورشید هدایت و امامت را طالع فرماید.
و اکنون ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان, کوشش کنیم تا قانون عدل الهى را در این کشور ولى عصر ـ عجل الله فرجه ـ حاکم کنیم و از تفرق و نفاق و دغل بازى بپرهیزیم و رضاى خداوند متعال را در نظر بگیریم و همگان در مقابل قانون خاضع باشیم و با صلح و صفا و برادرى و برابرى به پیشبرد انقلاب اسلامى کوشا باشیم و حق متعال را در همه احوال, حاضر و ناظر بدانیم و تخلف از دستورات اسلام ننماییم و به وسوسه فتنه انگیزان, اعتنا نکنیم)).(7)

پاورقی ها:پى نوشت ها: 1 ) منتخب الاثر, ص308. 2 ) بحارالانوار, ج52, ص352. 3 ) بحارالانوار, ج52, ص362. 4 )بشاره الاسلام , ص297. 5 ) بحارالانوار, ج52, ص122. 6 ) منتخب الاثر, ص515 و 516. 7 ) صحیفه نور, 1360/3/28

تبلیغات