چکیده

در این بخش به معرفی نسبتا تفصیلی و تحلیلی سه کتاب پیرامون انقلا‌ب اسلا‌می ایران می‌پردازیم و سپس فهرست تعدادی از منابع و ما‌ل‌خذ مربوط به این موضوع معرفی می‌شود

متن

انقلا‌ب اسلا‌می و ریشه های آن
نویسنده: عباسعلی عمید زنجانی
ناشر: نشر کتاب سیاسی زمستان 1367
قطع: وزیری، 596 صفحه
این کتاب از معدود منابعی است که ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران را در دو بعد نظری و تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قابل‌توجهی قرار داده و چشم‌انداز روشن‌تری از دلایل شکل‌گیری این انقلاب بزرگ را به خوانندگان ارائه می‌دهد.
محتوای اثر، به ویژه از آن جهت اهمیت و اعتبار بیشتری پیدا می‌کند که نویسنده آن در علوم اسلامی و فقه شیعه و نیز تاریخ اسلام‌ از دانش بسنده‌ای برخوردار است و بنابراین باید این اثر را از منابع مهم شناخت ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران دانست.
کتاب در چهار بخش کلی با عناوین: تئوری انقلاب اسلامی و شناخت ماهیت آن، ریشه‌های عقیدتی انقلاب اسلامی،‌ ریشه‌های تاریخی انقلاب اسلامی و عامل و عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنظیم شده و مجموعا شامل 22 فصل است.

بازخوانی علل وقوع انقلا‌ب اسلا‌می در سپهر نظریه پردازی ها

نویسنده: مصطفی ملکوتیان
ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌‌ اسلامی
قطع: رقعی 267 صفحه
نوبت چاپ: اول 1387
قیمت: 3000 تومان
نویسنده در مقدمه این پژوهش که انجام آن دو سال به طول انجامیده است می‌نویسد: این پژوهش که رهیافت‌های جامعه‌شناسی، سیاسی، اقتصادی و روان‌شناختی را در تحلیل علل وقوع انقلاب اسلامی ایران ناتوان می‌داند، به دلیل این که نقش مجموعه عوامل فرهنگی را نقشی قاطع و کلیدی دانسته و در عین حال به نقش عوامل مختلف جامعه‌شناختی، سیاسی، اقتصادی و روان‌شناختی نیز اشاره دارد، سخنی جدید و نوآوری محسوب می‌شود.
این اثر علاوه بر پیشگفتار، مقدمه و معرفی در 8 فصل سامان‌یافته و در خاتمه نیز ضمن <جمع‌بندی> مباحث مطروحه، کتابشناسی و نمایه (اشخاص و اماکن و ...) را نیز در خود دارد.

عناوین فصول این تحقیق به شرح زیر است:
1. مقدمه‌ای بر آسیب‌شناسی دیدگاه‌های نویسندگان غربی و غرب محور درباره علل وقوع انقلاب اسلامی،
2.‌ دیدگاه‌ها و نوشته‌های فرهنگی،
3.‌ دیدگاه‌ها و نوشته‌های جامعه‌شناختی،
4.‌ دیدگاه‌ها و نوشته‌های روان‌شناختی،
5.‌ دیدگاه‌ها و نوشته‌های اقتصادی
6. دیدگاه‌ها و نوشته‌های سیاسی
7.‌ نوشته‌های ترکیبی

بازتاب جهانی انقلاب اسلامی

نویسنده: دکتر منوچهر محمدی
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
قطع: رقعی 572 صفحه
نوبت چاپ ‌: اول 1385
قیمت: 5000 تومان
این اثر که یکی از طرح‌های پژوهشی گروه <مطالعات انقلاب اسلامی> در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است توسط دکتر منوچهر محمدی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران انجام شده و در دومین جشنواره فارابی که اخیرا برگزار شد به عنوان اثر برگزیده مورد تقدیر قرار گرفت.
این کتاب بر آن است تا آثار برون‌مرزی انقلاب اسلامی را به دقت واکاود زیرا به قول نویسنده یک بررسی کلی در متون موجود در این خصوص نشان می‌‌دهد که تاکنون در موضوع مورد نظر (بازتاب جهانی انقلاب اسلامی)‌ پژوهش قابل توجهی صورت نگرفته و به شکل منسجم به این موضوع پرداخته نشده است. این در حالی است که متون فارسی نیز بیشتر به ابعاد داخلی انقلاب پرداخته‌اند. غالب متون غیرفارسی با دیدی غرض‌ورزانه به شکلی افراطی با این موضوع برخورد کرده‌اند.
این پژوهش در 4 گفتار شامل 13 فصل ارائه شده است. فصل اول به مقدمه و فصل دوم به کلیات انقلاب اسلامی و ویژگی‌های نظری و عینی آن می‌پردازد. در فصل سوم، صدور انقلاب، برداشت‌ها و نظریات متفاوت مربوط به آن مورد بحث قرار می‌گیرد و در فصل‌های چهارم و پنجم بازتاب انقلاب اسلامی بر نظام جهانی بازکاوی می‌شود. در فصل‌های ششم تا دوازدهم، بازتاب انقلاب اسلامی بر جهان اسلام و حوزه‌های مختلف جغرافیایی مورد توجه خواهد بود و بالاخره در فصل سیزدهم ضمن جمع‌بندی آثار جهانی انقلاب به تفکیک و با استفاده از سطوح مختلف تحلیلی در جهان اسلام و نظام جهانی بیان خواهد گردید.
مطالعه این اثر را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنیم.

   پنجشنبه 17 بهمن 1387          

 

تبلیغات