چکیده

متن

بدون تردید ایران اسلامی ما از امن‏ترین کشورهای جهان است، و حق هم همین است. جامعه‏ای که بستر تجلّی متعالی‏ترین ارزش‏های فرهنگی است، باید این‏گونه باشد.
در حالی که در اکثر کشورهای غربی، به ویژه در امریکا، به طور متوسط در هر دقیقه قتل و غارتی واقع می‏شود، جوامع شرقی، بالاخص کشورهای اسلامی از بیشترین امنیت اجتماعی برخوردارند؛و انتظار این است که ایران اسلامی، پرچمدار انقلاب اسلامی، پاسدار و مبلّغ والاترین ارزش‏های اخلاقی و انسانی و پیشگام در زدودن پلیدی‏ها و ترویج نیکی‏ها و فضلت‏ها، کامل‏ترین الگوی امنیت فردی و اجتماعی را در ابعاد مختلف ارائه نماید.
امنیت، موهبت الهی و نیاز فطری انسان است.همه انسانها نیازمند امنیت درون و آرامش خاطرند.از این‏رو توجه به ضرورت پروش احساس امنیت در کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان، اعم از زنان و مردان، از خطیرترین رسالت‏های کارگزاران جامعه اسلامی است.
احساس امنیت از بیشترین اهمیت برخوردار است و خمیر مایه آرامش روان، امید، پویایی و تلاش همیشگی انسان به شمار می‏آید.
امنیت روان و اطمینان خاطر، هموارترین بستر رویش خلاقیت‏ها و نوآوری‏های ذهنی است.
احساس امنیت روانی، از برجسته‏ترین ویژگی‏های شخصیتی افراد خلاق و تواناست و مؤثرترین شویه ترغیب محققان کشور به تفکر و تلاش و دستیابی به سرحلقه علوم و فنون برتر، نوآوری و ابداع، ابتکار وخلافیت؛ایجاد آرامش روانی و تأمین امنیت فردی و خانوادگی، شغلی و حرفه‏ای و اجتماعی و اقتصادی است.
همه انسانها به آرامش روان و امنیت خاطر نیاز دارند، و در این میان معلمان و مربیان و محققان و پژوهشگران بیش از همه به این موهبت محتاجند.
در جهت ایجاد امنیت روانی و اطمینان خاطر در قشرهای مختلف جامع، به‏خصوص اصحاب قلم و اهل تفکر و تحقیق باید بیشترین عنایت به عوامل مولّد و موانع باروری احساس امنیت مبذول گردد.
تردیدی نیست که صبغه اهل تحقیق و سیره معلمی، رفاه طلبی و فزون‏خواهی نیست، امّا تأمین نیازهای معمولی زندگی ایشان، فراهم کردن تسهیلات جدی و کارآمد، نظیر بیمه‏های اجتماعی، درمانی، رفاهی و اقتصادی امری است ضروری و اجتناب ناپذیر.
احساس امنیت روانی به معنای واقعی آن زمانی می‏تواند به صورت مطلوب در میان مردم جامعه‏ای که از نظر امنیت اجتماعی کمترین مشکل را دارند، وجود داشته باشد، که افراد و خانواده‏ها بدون دغدغه خاطر و به دور از اندیشه پیدا کردن فردی صاحب نفوذ و معرفی قدرمتمند، در کوتاهترین زمان ممکن و در تمام‏اوقات شبانه روز، به امکانات پزشکی و بیمارستانی لازم دسترسی داشته باشند، در اسرع وقت از حمایت نیوری پلیس مقتدر و توانمند برخوردار شوند و به هنگام رخ دادن حوادث ناخوشایند ازقبیل آتش‏سوزی، سیل، زلزله، تصادف اتوموبیل و...در اولین فرصت ممکن اقدامات لازم توسط کارگزاران بیمه برای جبران خسارات و رفع گرفتاری و مشکل صورت پذیرد.همچنین وقتی که گذر شهروندی به دادگاه و دادگستری می‏افتد، اطمینان داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی به حقوق حقه خود دست می‏یابد، ولو اینکه از داشتن وکیلی مجرب و متبحر بی‏بهره باشد.
آنگاه که خانواده‏ای از وجود ارجمند پدر محروم می‏گردد، نباید نگران تأمین معیشت و نیازهای روزمره زندگی باشد و زمانی که خانمی به ناگزیر از شوی خود جدا می‏شود و هیچ‏گونه پشتوانه اقتصادی ندارد، بداند که نهادی در جهوری اسلامی حامی و پشتیبان اوست و نیازهای متعارف زندگی او را به فوریت و شایستگی تأمین خواهد کرد.
به هنگام سالخوردگی و در شرایط از کارافتادگی نیز، پیرمرد و پیرزنی که همسر و فرزندی برای حمایت ندارند و از توان اقتصادی لازم برخوردار نیستند، سازمان و نهادی فعال و پویا وجود داشته باشد که از هر نظر آنها را مورد پشتیبانی و حمایت قرار دهند و نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی آنا را به نحو مطلوب و خداپسندانه تأمین کنند.
و اما فقط در سایه کسب تجارب موفق و مؤثر در زمینه تدارک امکانات و برنامه ریزی‏های جامع و ارزشمند تأمین اجتماعی و تسهیالت بهینه پزشکی و امدادی، نظام عالی و توانمند قضایی، معضدت‏های کارآمد انتظامی، امکانات قابل قبول و پیشرفته آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی، دقت و سرعت در ارائه خدمات اداری، شهری و رفاهی، وجود مراکز راه‏گشا و کارساز مشاوره و مددکاری اجتماعی و بالاخره سلامت فکری، شایستگی شغلی و مسؤولیت‏پذیری مدیران متعهد و کارگزاران عادل و عدالت پیشه جامعه و همخوانی گفتار و کردار، ثبات سیاست‏ها در امور برنامه‏ریزی و دقت و پایداری در عمل، پرهیز از شعارهای فارغ از عمل، اجتناب از تعارض‏ها، زدودن فرهنگ تهدید و تحقیر و تلاش پایدار در تکریم منزلت و تأدیب و تنبیه و اصلاح خائنان، گژروان و بزهکاران اجتماعی و دهها اقدام بایسته دیگر، زمینه رشد احساس امنیت روانی و اجتماعی فراهم می‏شود.
احساس امنیت، نعمت و موهبت بزرگی است که باید کارگزارن جامعه اسلامی نسبت به تبلور چشمگیر آن در میان قشرهای مختلف مردم، به ویژه جوانان همت گمارند و از هیچ کوششی برای ایجاد و تقویت احساس امنیت در مردم فروگذار نکنند.چرا که همه پیشرفت‏ها، نوآوریها و خلاقیت‏ها، عزیت علمی و آرامش معنوی در گرو وجود احساس آرامش روانی و امنیت اجتماعی است.
و ماه مبارک رمضان، بهترین زمان برای تهذیب جسم و روان و مغتنم‏ترین فرصت برای اندیشیدن در مورد تأمین هر چه بیشتر احساس رضامندی و امنیت اجتماعی است.

تبلیغات