فاطمه خضری

فاطمه خضری

مطالب

فیلتر های جستجو: فیلتری انتخاب نشده است.
نمایش ۱ تا ۳ مورد از کل ۳ مورد.
۱.

شناسایی عوامل و پیامدهای تعلل ورزی معلمان و بررسی ارتباط آن با هیجانات آنان: یک پژوهش کیفی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: استرس معلمان تعلل ورزی رویکرد کیفی هیجان های معلم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 617 تعداد دانلود : 546
پژوهش در مورد پدیدارشناسی و شیوع تعلل ورزی در معلمان، همچنین اهمیت و ارتباط آن با تجربه های هیجانی و استرسی معلمان در ایران بسیار نادر است و در بیشتر پژوهش های موجود از مقیاس های خودگزارشی عمومی برای به دست آوردن نتایج استفاده شده است. در مطالعه حاضر پژوهشگر به بررسی تعلل ورزی معلمان و ارتباط آن با تجربه های هیجانی و استرسی آن ها با استفاده از رویکرد کیفی می پردازد. جامعه هدف این پژوهش شامل کلیه معلم ها در مقطع ابتدایی در منطقه 1 شهرستان یزد است که از بین آن ها، با 36 معلم زن و مرد به صورت انفرادی مصاحبه شد و از این میان 10 نفر از معلمان بیان کردند که تاکنون دچار تعلل ورزی در انجام فعالیت های خود نشده اند و تأخیر پیش آمده در کارهایشان دلیلی برای نگرانی و استرس آن ها نبوده است؛ در نتیجه داده های حاصل از مصاحبه با  26 معلم باقیمانده به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان داد که معلمان در انجام برخی از وظایف حرفه ای خود مانند پیگیری کارهای اداری و تصحیح کارهای دانش آموزان تعلل می ورزند و دلایل مختلفی برای این رفتار خود دارند، اما دلیل اصلی آن ها عدم تمایل در انجام وظایفشان است. علاوه بر این، معلمان مطرح کردند هنگام تعویق در انجام کارها دچار هیجان های منفی می شوند. نتایج این مطالعه نشان داد که باوجوداینکه رفتار تعلل ورزی برای معلم ها هیجان های منفی زیادی همچون احساس گناه و ناامیدی را در بردارد، آنها هنگام انجام رفتار تعلل ورزی استرس نه چندان زیادی را تجربه می کنند به این دلیل که این رفتار برای آن ها پیامدهای منفی جدی و آسیب رسانی را ندارد.
۲.

The Effect of Academic Context of Learning on L3 Acquisition of Iranian Bilinguals(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: Academic context of learning Language of contact instruction L2 status factor Cumulative enhancement model Typological primacy model

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 776 تعداد دانلود : 685
The present study aimed to investigate the effect of learning context on the acquisition of plurality agreement in English noun phrases by Iranian L3 learners of English. To this end, 64 elementary learners of English were chosen from among the students of Arabic language and literature and Persian language and literature of Ahvaz university and Yazd university via the Oxford Quick Placement test. The participants were assigned to four groups to be compared in terms of the comprehension and production of plurality agreement via a grammaticality judgment correction task and a picture description task. The first and the second groups had Persian as their first language (L1) and Arabic as their second language (L2) but differed from each other concerning their language of contact instruction, Persian and Arabic, respectively. The third and fourth groups had Arabic as the L1 and Persian as the L2 but differed from each other concerning their language of contact instruction, Persian and Arabic, respectively. The results showed that the groups which had Arabic as their language of contact instruction outperformed the other groups in both tasks, which suggests that they transferred plurality agreement facilitatively from Arabic, which was their language of contact instruction. Therefore, the results of this study suggest that the context of learning matters in the acquisition of L3 properties since the L3 learners associate their language of contact instruction with the L3 in their mind due to the similarities in the learning context.
۳.

بررسی هویت زن ایرانی – مسلمان از خلال مفاهیم جنسیت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جنبش زنان حس های کالبدی دین فضاهای شهری هویت جنسیتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 412 تعداد دانلود : 490
در این مقاله مفاهیم مرتبط با جنسیت مهم انگاشته شده اند زیرا که هویت زنان ارتباط تنگاتنگی با تجربه زیست شده آنها دارد. انسان از خلال حس های خود با دیگری و جهان بیرونی ارتباط برقرار می کند. زنان با توجه به تجربه زیست شده شان بخش عمده ای از شناخت خود را با حس های کالبدی (چشایی، بویایی و لامسه) و سپس دیداری و شنیداری به دست آورده اند. امروزه زنان بر اساس فرایند شهرسازی وارد فضاهای عمومی شهرها شده اند و این امر باعث شده است تا زنان به هویت ساختاریافته خودآگاهی پیدا کنند و تجربه و در نتیجه هویت آنها دچار تغییر شود. در این مقاله مفاهیم بنیادی دین اسلام که هویت زنان مسلمان – ایرانی تحت تأثیرشان است مورد بررسی قرار می گیرند چون مفاهیم اسلامی به زنان این باور را داده است که از نظر وجودی با مردان برابر هستند. این باور به تجربه زیست شده زنان رویکردی انتقادی نخواهد داشت. در این راستا زنان ایرانی – مسلمان هویت خود را در برابر مردان تعریف نمی کنند و شناخت به نسبت قدرت در چارچوب این باور مهم تر دانسته می شود. 

پالایش نتایج جستجو

تعداد نتایج در یک صفحه:

درجه علمی

مجله

سال

حوزه تخصصی

زبان