انرژی ایران

انرژی ایران

انرژی ایران سال پنجم مرداد 1380 شماره 10

مقالات

۱.

کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای افزایش ظرفیت یافته همراه با بهینه سازی پمپها و کمپرسورها

کلید واژه ها: طراحی اصلاحی فن آوری پینچ آنالیز اکسرژ

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 116 تعداد دانلود : 88
امروزه تکنولوژی انتگراسیون فرایند به طور گسترده ای در اصلاح شبکه های مبدلهای حرارتی به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی و نیز رفع گلوگاه (ناشی از افزایش ظرفیت یا اصلاح فرایندهای فیزیکی و شیمیایی واحد) استفاده می شود. این روش یکی از موفق ترین روشها به منظور اصلاح شبکه مبدلهای حرارتی است که تاکنون در صدها پروژه صنعتی بکار برده شده است. جدیدترین روشی که جهت رفع گلوگاه شبکه مبدلهای حرارتی بکار رفته است، بر پایه استفاده از افت فشارهای ثابت مجاز قابل تامین) است؛ بدین ترتیب که در اصلاح شبکه نیازی به تعویض پمپ ها / و یا کمپرسورهای موجود نمی باشد. در هر حال، الگوریتم های موجود قابلیت بهینه کردن افت فشارها را برای جریانهای فرایند ندارند و لذا سبب بروز مشکلاتی می گردند. به منظور رفع این مشکلات ، در این تحقیق روش جدیدی برای رفع گلوگاه با بهره گیری از افت فشارهای بهینه جریانهای شبکه و با استفاده از تکنولوژی پینچ ارائه شده است. کاربرد این روش، امکان مطالعه تعویض پمپ ها/ و یا کمپرسورهای موجود در جهت بهینه کردن هزینه ها را مهیا می سازد. به بیان دیگر یک تقابل سه طرفه بین هزینه سرمایه گذاری سطوح اضافی، هزینه سرمایه گذاری پمپ ها و کمپرسورهای جدید و هزینه راهبری پمپ ها و کمپرسورها صورت می گیرد. در ادامه برای تحقیق در صحت روش هدفگذاری ارائه شده، واحد تقطیر یک پالایشگاه ـ که به میزان 20% افزایش ظرفیت داده شده است ـ با این روش جدید هدفگذاری شده و سپس طراحی اصلاحی برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام گرفته است. نتایج نهایی طراحی تطابق بسیار خوبی با نتایج هدفگذاری داشته و این نشاندهنده قابلیت کاربرد و صحت روش ارائه شده است.
۲.

گرمایش جهانی، انرژی و حمل و نقل هوایی

کلید واژه ها: گازهای گلخانه ای حمل و نقل هوایی گرمایش جهانی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت حمل و نقل
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
تعداد بازدید : 927 تعداد دانلود : 285
در دهه های اخیر حمل و نقل هوایی، تحول عظیمی در ایجاد ارتباط میان مناطق مختلف جهان به وجود آورده است. جابه جایی مسافر و بار به اقصی نقاط جهان با استفاده از هواپیماهای پیشرفته با سرعت و سهولت میسر می گردد، که این خود نقش به سزایی در ارتقاء تجارت، ااقتصاد، فرهنگ و ... در سطح بین المللی ایفاء می نماید. حمل و نقل هوایی در عین ایجاد تسهیلات فوق در جوامع بشری، به واسطه مصرف زیاد انرژی و تولید آلودگیهایی از قبیل آلودگی صوتی و آلاینده هایی مانند گوگرد، دود، اکسیدهای نیتروژن و دی اکسید کربن مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته است. یکی از بارزترین این مشکلات افزایش احتمال گرمایش جهانی به واسطه نشر زیاد گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن می باشد.در این مقاله سعی بر آن است تا با برشمردن اثرات زیست محیطی حمل و نقــل هوایی و نیز وضعیت این سامانه در کشور از لحاظ نشر گازهای گلخانه?ا??ی، راههای پیشگیری کوتاه?مدت و بلندمدت اثرات مذکور در حمل و نقل هوایی ارائه گردد.
۳.

برآوردی از تابع مصرف بنزین و راهکارهای کاهش مصرف آن

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت صنعتی تحقیق در عملیات بهینه سازی
  2. حوزه‌های تخصصی مدیریت گروههای ویژه مدیریت انرژی
تعداد بازدید : 190 تعداد دانلود : 849
این نوشته که سیاست های قابل اتخاذ برای بهینه سازی مصرف بنزین و نزدیک سازی قیمت این کالا را به قیمت های واقعی آن جستجو می کند، در ابتدا با برآورد مصرف سرانه بنزین براساس روندنگری، به برآورد مصرف کل و مصرف سرانه بنزین مبادرت می ورزد. سپس از طریق اتکا به یک مدل اقتصادسنجی مشتمل بر مدل بلندمدت، کوتاه مدت و تصحیح خطا به برآورد کشش های جزئی کوتاه مدت و بلندمدت قیمتی و درآمدی و پیش بینی مشروط مصرف کل و مصرف سرانه بنزین میپردازد نتایج حاکی از کم بودن کشش قیمتی کوتاه مدت و رشد قابل ملاحظه این کشش در بلندمدت است. این امر نشانه آن است که نقش عوامل بازاری و به ویژه قیمت در بلندمدت افزایش یافته است و عملا“ امکان بهینه سازی مصرف بلندمدت از طریق افزایش قیمت نسبی وجود دارد. در نهایت، نگارندگان با تکیه بر این واقعیت که کشش یک پارامتر نیست یک سلسله اصلاحات موازی هماهنگ با افزایش قیمت را در راستای بهینه سازی مصرف بنزین پیشنهاد می نمایند که می تواند بسترهای لازم برای کمتر کردن محدودیت ها و موانع افزایش قیمت بنزین را فراهم سازد یا تقویت نماید.
۴.

بررسی پخت نان از طریق موج کوتاه و مقایسه آن با پخت معمولی

کلید واژه ها: پخت سنتی انتقال حرارت نان ایرانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 427 تعداد دانلود : 124
نان مهم ترین ماده غذایی در رژیم غذایی خانوارهای ایرانی می باشد.هرساله هزاران تن نان به دلیل پخت نامطلـــوب به دور ریخـــته می شــود زیرا در روشهای سنتی پخت به دلیل حرارت دهی غیر یکنواخت قسمت هایی از نان می سوزد و در عین حال قسمت های دیگر ناپخته می ماند. در روش جدید حرارت دهی مایکروویو به دلیل ویژگیهای خاص مکانیزم انتقال حرارت در آن از جمله عدم نیاز به گرادیان دما و پدیده خود- محدود سازی ، امکان حرارت دهی یکنواخت کلیه نقاط نان فراهم می شود. در تحقیق حاضر، تغییرات رطوبت و دمای نان در طول پخت ، زمان لازم برای پخت و میزان انرژی حرارتی مورد نیاز در دو روش سنتی و مایکروویو تعیین و با یکدیگر مقایسه شده است . نتایج بدست آمده نشان می دهد که زمان و انرژی حرارتی لازم برای پخت مایکروویو نان به ترتیب 6/5برابر و 25 درصــد کمتــر از روش سنتی است و به دلیل پخت یکنواخت کلیه نقاط نان ، ضایعات نان نیز در روش حرارت دهی مایکروویو کمتر است .
۵.

بررسی تعیین معیار و برچسب مصرف انرژی سماورهای برقی در بهینه سازی مصرف انرژی در کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 346 تعداد دانلود : 877
بهبود کارآیی و روشهای بکارگیری و همچنین تعیین معیاری برای ارزیابی عملکرد وسایل برقی خانگی نقش موثری در بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دارد. سماور برقی از جمله وسایل برقی است که در بخش خانگی تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و بهبود کارآیی آن می تواند در کاهش هزینه های انرژی برای مصرف کننده و همچنین توسعه کاربرد آن موثر باشد. در این مقاله شرایط و موارد آزمون استاندارد جهت ارزیابی و رده بندی نمودن مصرف انرژی سماورهای برقی ارائه شده است و نتایج چند نمونه سماور برقی در دو گروه سماور خانگی و سماور تجاری ارائه گردیده و بر اساس معیاری که برای مقایسه عملکرد سماورها معرفی شده است سماورهای مورد آزمایش رده بندی شده اند. همچنین تاثیر اقتصادی بهبود عملکرد سماورهای برقی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱